Читај ми!

Купујмо домаће, продајмо регионално

Многи од нас радије купују производе који су нам обележили детињство од оних који су нам стигли са капитализмом и транзицијом. Зашто од распада СФРЈ на прсте једне руке можемо пребројати локалне брендове који су превазишли границе нових држава?

Оно што смо волели у СФРЈ, волимо и данас. Иако је регион и даље свима најбоље тржиште, мало коме је пошло за руком да после распада земље направи нови општеприхваћени производ.

Мирко Бабић из Удружења хрватских компанија у Србији наводи да је однос снага такав да су мултинационалне компаније у много већој предности од домаћих, односно регионалних компанија.

"Ви на данашњем регионалном тржишту, тржишту екс-Југославије имате неколико, на прсте једне руке, корпорација које су се успеле испрофилисати и које имају могућност и средство улагати, не само у маркетинг, него у развој нових производа, у тржиште, у инвестиције", објашњава Мирко Бабић.

Реткима је успело. Рецимо, произвођачима новог чипса у Србији.

"У том моменту ми нисмо имали у тој категорији производа скоро никакав избор. Неки стари произвођачи су нестали са тржишта и 'чипси' је то просто искористио и направио одличан бренд", каже Татјана Остојић из Бизлајф магазина.

Ко не нађе празан простор, шансу тражи у квалитетној производњи, али под туђим именом.

"Домаћи потрошачи нађу могућност да своје производе не извозе под својим именом него под именом одређеног трговачког ланца, али на тај начин остварују и извоз и приходе за своје тржиште", објашњава Татјана Остојић.

Оба саговорника нас упућују на терен где регионални играчи углавном губе битку са глобалним –на пољу маркетинга.

"Претпостављам да би производ требало да има име које је општеприхваћено на свим тим тржиштима, да има изглед који је општеприхваћен. То данас значи, имајући у виду специфичност тржишта, да вероватно не би могли сада неки ултранационални производ из Хрватске да пласирате у Србији, и обрнуто", наглашава Андреја Милкић из маркетиншке агенције "Лео Бурнет".

Осим што би по савету име требало да буде страно, такви би требало да буду и буџети за маркетинг. Или можда не?

"Може да буде герила, све може да се уради преко интернета. Можда су вам мало мање шансе, а веће би вам биле да вредност, поготово на овом производу, направите са инвестицијом, од десетина хиљада евра до много много већих сума", наводи Андреја Милкић.

Сличан језик, сличан укус, то би могле бити предности у односу на глобалне брендове. Јер смо се разумели и пре него што смо производе звали брендовима.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 18. јул 2024.
32° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару