Читај ми!

Саобраћајне странпутице

Највећи проблем на српским друмовима је слаба едукација возача и то што се закони не примењују, сагласни су гости емисије Око. У основним и средњим школама неопходна настава из саобраћаја како бисмо створили генерације безбедних возача, упозоравају стручњаци.

Министарство за саобраћај формирало је радну групу која би требало да унапреди постојећи Закон о безбедности саобраћаја од пре три године. Највише је критика на рачун система доделе казнених поена, полагања возачких испита и одговорности путара у случају незгода, а дилема је и да ли постојећи закон треба поправљати или правити нови.

Гости емисије Око сагласни су да су највећи проблеми слаба едукација возача и то што се закони не примењују. Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја каже да закон није чаробни штапић којим ћемо махнути и решити све проблеме, већ само средство.

"Прво морамо да имамо политичку вољу, али да уз помоћ закона као алата смањимо број погинулих", наводи Окановић и додаје да за број смањених несрећа у последње три године није најзаслужнији закон, већ медијска помпа о закону.

"Оно што је реално смањило број старадалих јесу укључена светла током дана, жута ротациона светла на тракторима, али генерално имамо мањи број погинулих због медијске помпе, а у последње време због појачане контроле полиције", наводи Окановић.

Мирко Алвировић, уредник емисије САТ на РТС-у, сматра да је закон добро постављен, али се не примењује у потпуности, па је обука по новом систему тек сад заживела. "Ми и данас имамо забрањено телефонирање, а сви телефонирају, обавезу везивања на задњем седишту ретко ко контролише", наводи Алвировић.

Највећи проблем је едукација - да се људима каже да треба да везују појас не због казни него да би себи спасили живот, истиче Алвировић и додаје да деца у основној школи имају два часа часа годишње који су посвећини безбедности у саобраћају, а да милиони возача не знају нове прописе.

Драган Милутиновић, новинар РТС-а који прати саобраћај, каже да рецимо деца у вртићима у Швајцарској са васпитачима бесомучно прелазе улицу док им то не усаде у главу.

О прописима учити у школи

Ми, како наводи Милутиновић, у основним и средњим школама морамо да имамо наставу из саобраћаја како бисмо створили генерације безбедних возача. Велики проблем је, како каже, и то што је нови систем обуке веома скуп. "Не постоји породица која може да одвоји 2.000 евра. Немамо ниједног уписаног ђака за четири месеца обуке по новом систему", наводи Милутиновић.

Окановић каже да нам је потребан не само возач који је вешт у управљању возилом, већ који има ставове које је учио целог живота - о брзини, о појасу. "Ако немате подршку грађана и возача ни правна норма неће успети", наводи Окановић.

На питање да ли би требало имати нулту толеранцију кад је реч о алкохолу Дамир Окановић истиче да радна група која спрема измене прописа још нема став о томе, али да  ће последњу реч дати медицинска струка. Алвировић верује да ће вероватно проћи пропис да је дозвољено 0.3 промила алкохола у крви.

Гости емисије Око сагласни су да је велики проблем за безбедност саобраћаја техничка неисправност возила, јер се не контролишу они који врше технички преглед. Алвировић наводи да до прошле године нико није контролисао мерне инструменте и додаје да је та контрола почела тек од прошле године. "Човек дође на ваљке и они му кажу ауто је исправан, а питање је да ли је исправан, јер не знамо да ли су исправни мерни инструменти", истиче Алвировић.

Драган Милутиновић каже да је велики проблем обука по старом, а полагање по новом правилику, јер они који полажу на тесту могу да бирају шта желе да избегну, а и пролазност је много већа.

Окановић сматра да и путари морају да сносе део одговорности кад је реч о безбедности. "У закону имамо да је возач дужан да прилагоди брзину стању пута, али често наиђе на изненадну препреку, и дође до несреће", рекао је Окановић и као пример навео несрећу из 2009. године, када је на путу било поледице, а није била бачена со.

Гости емисије поздрављају могућност да се оним возачима који изазивају несреће одузимају возила. Окановић каже да је живот највеће Уставом загарантовано право, а да они који угрожавају живот немају праву на заштиту права својине.

Драган Милутиновић сматра да строгом казненом политиком може много да се постигне, јер ће несавесни возачи морати да плаћају високе казне, а ако немају новца, мораће да продају аутомобиле.

Број коментара 6

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 08. октобар 2024.
21° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи