Циклус филмова Франсоа Трифоа на РТС 2
Филмови: "400 удараца", "Пуцајте у пијанисту", "Жил и Џим", "Нежна кожа", "Украдени пољупци", "Заједничка постеља и сто", "Две Енглескиње и континент", "Лепотица попут мене", "Љубав у бекству", "Последњи метро", "Жена из суседства", "Преживети недељу" - подсетиће нас због чега је име једног од оснивача француског новог таласа уписано златним словима у историју кинематографије.
Стваралаштво Франсоа Трифоа, редитеља који није снимао, већ живео филмове, обележили су опседнутост детињством, женама и сопственом прошлошћу.
Велики број његових ликова инспирисан је сопственим животним путем. Уз то, Трифо је припадао генерацији француских редитеља којима је филм био средство за лично изражавање. Филмове је снимао да би остварио снове из младости, како би и њему и другима било боље.
Каријеру је започео као филмски критичар култног часописа "Филмске свеске" (увео га је Андре Базен - оснивач часописа, теоретичар филма, утемељивач "новог таласа", Трифоов духовни отац) , да би сопствени избор критика и есеја објавио у књизи "Филмови мог живота". Бескомпромисним ставом и његовим нетактичним представљањем, привукао је пажњу јавности. Први је указао да Хичкокови филмови, осим забављачке имају и уметничку вредност, оригиналност и садржајност. Користио је технике које су дошле са Новим таласом - манипулацију перцепцијом посматрача, монтажне скокове, снимање камером из руке. Својим делима гледаоцима је слао јасну поруку, да на великом платну гледају филм, а не стварност.
Захваљујући новцу који му је обезбедио таст, 1959. године снимио је дебитантски филм 400 удараца, добио награду за најбољу режију и освојио Кански фестивал (имао је и номинацију за Оскара). Тај филм је на велика врата увео "нови талас" као нови филмски покрет младих синеаста.
Податак да је главни јунак редитељевог аутобиографског осврта на период адолесценције - млади Антоан Дуанел, заправо Трифоов алтер-его наговестио је испреплетаност сопственог живота и уметности коју је стварао. Од тог тренутка, Жан-Пјер Лео, глумац који је отелотворио редитељев алтер-его у филму 400 удараца, постаје важна фигура у његовој каријери. Наставио је да игра лик Антоана Дуанела, у трилогији филмова о сентименталном васпитању Украдени пољупци (1968), Заједничка постеља и сто (1970), Љубав у бекству (1979).
Њихову сарадњу Трифо је најбоље описао изјавом: "Измишљени јунак Антоан Дуанел је мешавина два стварна човека - Франсоа Трифоа и Жан-Пјер Леа". Већ на следећем филму Пуцајте у пијанисту (1960) са Шарлом Азнавуром, споју филм ноара и музичке драме са елементима слепстик комедије, култни редитељ је окупио екипу сталних сарадника који су га пратили на сетовима током читаве каријере. Пратиле су га и свилене женске чарапе, огледала, Балзак, трагање за апсолутним, одрастање, детињство, мушко-женски односи, Америка, вештина живљења, култ смрти. Љубав према књигама, француски редитељ је можда најбоље рефлектовао у екранизацији ванвременског дела Реја Бредберија Фаренхајт 451 (1966).
Нажалост, према речима Николе Попевића, уредника Редакције филмског и страног серијског програма, тај значајан филм из Трифоовог опуса није се нашао у оквиру циклуса на РТС-у, јер није било могуће реализовати уговор са носиоцем лиценцних права.
Као константан мотив у филмовима култног аутора истиче се "љубавни троугао", посебно разрађен у мелодрамама Жил и Џим (1961), Нежна кожа (1964), Две Енглескиње и континент (1971). Трифо је играо у неколико својих филмова (Зелена соба, Дивље дете и Америчка ноћ) , али никада није био озбиљно схваћен као глумац. Његовим идеалним двојником сматрао се Шарл Денер. Франсоа Трифо је говорио: "Филм сутрашњице ће личити на особу која га је направила, а број гледалаца биће пропорционалан броју пријатеља који редитељ има". На гледаоцима је да закључе да ли је велики синеаста био у праву или не.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар