понедељак, 02.06.2025, 09:00 -> 22:12
štampajЏез великани – Miles Davis
Мајлс Дејвис (1926 – 1991) је био револуционарни џез музичар чија је каријера трајала више од пет деценија, од 1940-их до свог одласка. Рођен у Алтону, Илиној, почео је да свира трубу као тинејџер и веома брзо показао изузетан таленат. Преселио се у Њујорк средином 1940-их да би похађао престижни „Џулијард“, али се убрзо укључио у џез сцену.
Мајлс је увек померао границе, што је довело до неколико различитих фаза у његовој каријери -
чувен по свом иновативном приступу џезу и способности да се непрестано изнова открива, обликујући и стварајући нове жанрове на више начина.
Почео је своју каријеру као један од ствараоца би бап ере, свирао је са Чарлијем Паркером, пиониром би бапа. Крајем 1940-их и почетком 1950-их био је један од родоначелника „cool“ џеза - са својим албумом „Birth Оf Тhe Cool“ помогао је да се дефинише нови, мекши, опуштенији џез стил, који је био контратежа дотадашњем би бапу.
Касније, албумом „Kind Of Blue“ покренуо је нову револуцију, стварањем модалног џеза. Овај албум је ремек-дело модалног џеза и често се сматра највећим џез албумом икада. Карактеристичан је по свом расположењу, атмосфери и простору, као и мање сложеним променама акорда које су омогућиле слободнију импровизацију, напуштајући дотадашљу концепцију функционалне хармоније.
Потом, као ретко у историји џеза, био је оснивач и наредних струјања у џезу - џез рок и фјужн стила, касних 1960-их и 1970-их. Мајлс је био пионир џез фузије, мешајући џез са роком, фанком и електричним инструментима – а aлбум као што је „Bitches Brew“ je прави пример. Каснијих година, наставио је да експериментише са електричним инструментима и различитим жанровима.
Имао је препознатљив звук трубе – лирски, пригушени, често са употребом пригушивача, са употребом одмерених и малобројних, али правих нота.
Помогао је у покретању каријера многих легенди џеза, укључујући Џона Колтрејна, Хербија Хенкока, Вејна Шортера и Чика Корие. Сарађивао је са читавом плејадом џез уметника, био је култна личност, не само у свету џеза, немерљиво утицавши не само на џез, већ и на рок, хип-хоп и друге жанрове, што га чини врхунском фигуром у историји џеза.
Освојио је више „Греми“награда, укључујући награду за животно дело.
Коментари