уторак, 22.04.2025, 14:00 -> 00:42
štampajКраљеви свинга – Don Byas
Карлос Весли „Дон“ Бајас (1912 – 1972) је био амерички џез тенор саксофониста из ере свинга и би бапа. Свирао је са Каунтом Бејзијем, Дјуком Елингтоном, Артом Блекијем и Дизијем Гилеспијем, између осталих, а такође је водио и сопствени бенд. Последњих 26 година живота живео је у Европи
Рођен у Мускогију, у Оклахоми, у музичкој породици (мајка је свирала клавир, а отац кларинет) Бајас је своје музичко образовање започео у европској класичној традицији, учећи да свира виолину, кларинет и алт саксофон.
Идол у младости му је био Бени Картер, који је био један од првих мултиинструменталиста. Бајас је почео да наступа у локалним оркестрима са 17 година, са Бени Мотеном, Теренс Холдером и Волтер Пејџом. Основао је и водио сопствени колеџ бенд „Don Carlos and His Collegiate Ramblers“, током 1931–1932. године, на Лангстон колеџу у Оклахоми.
Бајас је прешао на тенор саксофон након што се преселио на Западну обалу и свирао са неколико бендова из Лос Анђелеса. 1934. године учествовао је у турнеји на Западној обали са оркестром „Bert Johnson's Sharps and Flats“ Радио је у бенду Лајонел Хемптона у „Paradise“ клубу (1935), заједно са свирачем и аранжером Еди Барфилдом и тромбонистом Тајри Гленом. Свирао је и са Бак Клејтоном, Лоренцо Фленојом и Чарли Еколсом.
Преселивши се у Њујорк, радио је са бендом Едија Малорија, пратећи Мелоријеву жену, певачицу Етел Вотерс, на турнејама и у чувеном „Cotton Club“. Имао је кратак боравак у бенду аранжера Дон Редмана 1938. и касније од 1939. до 1940. године.
Сарађивао је са бендлидерима као што су Лаки Милиндер, Енди Кирк, Едгар Хејс и Бени Картер. Учествовао је у сесијама снимања са Били Холидеј, пијанистом Пит Џонсоном, трубачем Хот Липс Пејџом и певачем Биг Џо Тарнером. 1941. године у клубу „Minton's Plaуhouse“ свирао је са Чарли Кристијаном, Телониусом Монком и Кени Кларком на „after hours“ сешнима.
Упркос својим би бап асоцијацијама, Бајас је остао дубоко укорењен у свингу. Угледао се на Колмена Хокинса, али Бајас је навео Арт Тејтума као највећи утицај: „Немам свој стил! Само дувам као Арт.“
Други део живота провео је у Европи, прво у Паризу, а касније у Холандији. радио је пуно у Европи, често са америчким музичарима на турнејама. Такође је снимао са фадо певачицом Амалијом Родригез током свог боравка у Европи. Бајас није посетио САД све до 1970. године, кад је наступио на Њупорт џез фестивалу. Снимио је велики број албума као бендлидер, али и као сајдмен – са Берил Букер, Бил Колменом, Колмен Хокинсом, Бен Вебстером, Мери Лу Вилијамс.
Бајас је примљен у „Oklahoma Jazz Hall of Fame“ 1997. године.
Коментари