уторак, 24.12.2024, 14:00 -> 15:39
štampajКраљеви свинга – Earl Hines
Ерл Хајнс (1903–1983) био је пионирски амерички џез пијаниста, вођа бенда и композитор, који се сматра једном од најутицајнијих личности у историји џеза. Његов допринос развоју џез клавира је огроман, и често се наводи као један од примарних аутора модерних стилова џез клавира.
Био је познат по свом свирању клавира у стилу трубе, где је десном руком опонашао звук и фразу трубе. Ова техника је укључивала брзе, стакато линије које су биле глатке и течне, сличне фразирању трубе, у контрасту са снажном, ритмичном левом руком која свира акорде или “walking bass”. Хејнс је описао сусрет са Армстронгом: „Луис ме је погледао тако необично, па сам га питао да ли свирам погрешне акорде? ‘Не, али твој стил је као мој. 'Па, хтео сам да свирам трубу, али ме је болело иза ушију те сам свирао на клавиру оно што сам хтео да свирам на труби“. А он је рекао: „Не, не, то је мој стил, то је оно што волим."
Каријеру је започео у Чикагу, где је свирао на веома живој џез сцени 1920-их, где је сарађивао са значајним личностима тог доба, попут Луиса Армстронга, свирајући у његовим бендовима . Њихова сарадња на снимцима попут "Weather Bird" и "Wест Енд Блуес" је легендарна, а Хeјнсово свирање клавира је саставни део ових револуционарних снимака у историји џеза.
Година1930-их, Хејнс је водио сопствени биг бенд, један од првих који је представио комбинацију модерног џеза са свингом, звуком који је имао дубок утицај на еволуцију џеза током те ере. Његов биг бенд укључивао је и друге важне џез музичаре, као што су саксофониста Џони Хоџис и кларинетиста Барни Бигард.
Иако је почео у раном џезу, Хејнс је имао способност да еволуира - да споји елементе свинга, бибапа и сопствене јединствене визије – која му је омогућила да остане релевантан уметник током деценија, настављајући да наступа и снима све до 1960-их и 1970-их.
Хејнсов допринос џез клавиру и његова сарадња са џез гигантима учврстили су његово наслеђе. Сматра се кључним утицајем на касније пијанисте као што су Арт Тејтум, Бад Пауел и Оскар Питерсон, који су се дивили његовој хармонској софистицираности и вештини импровизације.
Коментари