субота, 27.12.2025, 20:02 -> 13:37
štampajОперска сезона Еурорадија 2025–2026
Фердинан Еролд: Зампа, или Мермерна невеста
Слушаћете ексклузивни снимак опере комик „Зампа, или Мермерна невеста” Фердинана Еролда, забележен на представи одржаној 30. новембра у Принцрегент-театру у Минхену. Главне улоге тумаче Елен Карпентије као Камиј, Елоиз Мас као Рита, Жилијен Енрик као Зампа, Сирил Дибоа као Алфонс де Монца, Пјер Дере као Дандоло, Франсоа Ружије као Даниел. Хором Баварског радија и Оркестром Минхенског радија диригује Ерик Нилсен.
Јулска револуција у Француској, 1830. године, донела је промену режима и успостављање јулске монархије Луј-Филипа. Револуционарни дух је почео да прожима француско друштво, а млађе генерацију су желеле да продрмају буржоаско друштво и његову стабилност, да испитају границе и да пусте машти на вољу. То је био елан француског романтизма у његовом успону. Позориште на француском језику је одговорило на позив Виктора Игоа за "ревитализацијом прошлости". Са друге стране, утицај немачког и енглеског романтизма, донео је у Француску љубав према фантастичном и натприродном. Историјска и фантастична струја су се сусреле у француској великој опери, доносећи свако са своје стране, драмски потенцијал, као и могућност да се крочи у смеле музичке и сценске евокације. Идеална епоха за сижее различитих уметничких дела, у којој су се спајала ова два пола био је средњи век, који је у Француској добио на изузетном значају, кроз деловање како Виктора Игоа, тако и архитекте Ежена Виоле-л-Дика, који је својим неоготичким торњевима обележио базилику Нотр Дам.
Романтичари су разумели целу прошлост Европе пре просветитељства као простор испуњен страховима – од утицаја ђавола, од великих ратова и непогода, од бандита, од ноћи, од страшних олуја, од Турака и других непознатих народа. Сви ови страхови нашли су се на окупу у малом сицилијанском месту где живи Камиј, јунакиња опере „Зампа, или Мермерна невеста”. Мештани су под заштитом чудотворне статуе једне преминуле девојке, а стално им прети страшни гусар Зампа. Сам пират у себи носи карактеристике: Фауста, одбацивањем сваког морала, Дон Жуана због своје незасите заводничке природе, Лутајућег Холанђанина због изненадног упада у мало место и Ернанија због фаталности која га прати. Он је прави антихерој романтичарског кова.
Није ни чудо што је Еролдова опера „Зампа” по извођењу 1831. године у опери Комик у Паризу пожњела незапамћен успех. Сам либрето је инспирисан Молијеровим Дон Жуаном, а написао га је књижевник Ан-Оноре-Жозеф Диверије, познат под псеудонимом Мелесвил. Нови директор Опере Комик, Емил Либер је поверио писање Фердинану Еролду, за премијеру у новој сали Вентадур, у време када је ова оперска кућа пролазила кроз кризни период, под великим притиском својих ривала, посебно саме Париске опере. Занимљивост је да је сам Еролд у то доба био диригент хора у Опери, а имао је и солидну репутацију као композитор комичних опера. Успех, који смо поменули био је производ и Еролдове инспирисане партитуре, али и сценографије и костима које је направио режисер Соломе. Централни елемент сценографије је била статуа из наслова у лажном мермеру, која се за велике паре изнајмљивала свим осталим позориштима приликом нових поставки опере под изговором да је „цело дело управо у овом кипу”. Публика је, такође, уживала и у бројним светлостним ефектима, укључујући и ерупцију вулкана.
Популарност „Зампе” је била велика, почевши од увертире у којој се налазе главне теме опере, а треба напоменути да је број извођења овог дела чинило неких седам посто свих оперских представа у XIX веку. ’Зампина’ мода је ускоро захватила целу Европу. По боравку у Бечу 1832. године, Рихард Вагнер је завапио „Где год да сам био, чуо сам Зампу и Штраусове потпурије Зампе. Те две ствари су биле у то доба мој највећи ужас”. И поред елитистичког згражавања, партитура „Зампе” је прави одраз духа времена, одлично написана, драматична, мелодична и забавна у исто време.
Уредница Ксенија Стевановић
Коментари