недеља, 07.12.2025, 00:10 -> 11:13
štampajКамерни концерт
Трио сонате Јохана Филипа Кирнбергера инерпретира ансамбл Необарок.
Овај композитор био је један од најзначајнијих немачких музичких теоретичара 18. века. Рођен је 1721. у Залфелду, а музику је учио још у родитељском дому, најпре виолину и чембало, затим оргуље и композицију код познатих учитеља тог времена. Пресудан тренутак у његовом животу догодио се око 1739. године, када одлази у Лајпциг, где је две године провео у непосредној близини Јохана Себастијана Баха. Иако нема много сачуваних података о том периоду, управо је Бах постао Кирнбергеров узор. Највећи доказ његове оданости овом композитору јесте готово четрнаест година дуг напор да се објаве сви Бахови четворогласни корали.
Након боравка у Лајпцигу, Кирнбергер одлази у Пољску, где је десет година радио за више аристократских породица као музички директор, педагог и извођач. То искуство касније ће у великој мери обликовати његов поглед на музичку праксу. Године 1751. враћа се у Немачку, где је кратко студирао виолину у Дрездену, а затим се преселио у Берлин. У овом граду је свирао у пруској краљевској капели, а потом је прешао у службу принцезе Ане Амалије од Пруске где је остао до краја живота. Берлин тог времена био је важно средиште музичке мисли у којем су деловали Карл Филип Емануел Бах, Јоаким Кванц, Фридрих Вилхелм Марпург и други истакнути аутори. Кирнбергер је био равноправан члан тог круга, иако су га савременици описивали као човека импулсивног темперамента, тврдог и често нетактичног у расправама. Ипак, сви су се слагали да је био изузетно предан ученицима, колегама и уметности. Као композитор није оставио обиман опус, али је написао значајан број комада за клавир, камерних дела и вокалних композиција.
Трио сонате Јохана Филипа Кирнбергера које представљамо у емисији вероватно потичу из периода када је као млад музичар учио код Баха. Ове композиције су стилски толико блиске делима његовог учитеља да су две од њих у историјским рукописима чак биле приписане самом Баху. Критичари су истицали да Кирнбергерове сонате представљају мост између епоха – повратак Баху, али и корак ка музици друге половине 18. века.
Ауторка емисије Тамара Симовић
Коментари