петак, 05.12.2025, 00:00 -> 13:07
štampajГрамофонија – Станислав Моњушко: Страшни двор
Репродукујемо снимке одломака из опере „Страшни двор” Станислава Моњушка у извођењу хора и оркестра Народне опере из Варшаве под управом Витолда Ровицког. Солисти су: Анд жеј Хиолиски, Халина Солницка, Кристина Шћепањска и Зђислав Никодем. Емитујемо записе са винила који је објавила продукцијска кућа Пољске плоче 1972. године.
Прва пољска продукција ове Моњушкове опере са диригентом Јаном Кренцом са краја педесетих година је на западу постала позната захваљујући пиратској делатности бившег оперског првака Бруна Ронтија који је објавио бутлег издање овог бокс сета у Њујорку. Како су Супрафон и Пољске плоче имали легална представништва у Сједињеним Америчким Државама, Ронти се нашао пред озбиљним оптужбама због којих се преселио у унутрашњост Америке, настављајући притом своју делатност пиратерије. Преко његових издања се америчка публика упознала са овом опером, те је она постала веома цењена и тражена код иностране публике. Тако је већ 1965. године, у оквиру обележавања двеста година Великог театра у Варшави, Витолд Ровицки као новопостављени уметнички директор народне опере приредио нову продуцкију „Страшног двора”, која је поред сценског извођења објављена и на плочи. Иако су само најатрактивнији музички сегменти забележени на винилу, плоча је очекивано постигла велики успех, нарочито међу западном публиком. Снимак је забележио чувени брачни пар Урбански у сали Великог театра, а иако је плоча у неколико наврата објављивана, не постоји интегрална верзија овог снимка на носачу звука. Такође, није било ни дигиталних реиздања.
Снимак који емитујемо је био најчувенији запис ове опере све до поновног извођења са Јаном Кренцом из 1981. године, које је, поново као и у Ронтијевој пиратској верзији три деценије раније, објављено као бокс сет комплетног дела. Ово извођење је убрзо надмашило сва претходна по популарности јер је било објављено у целини и као званично издање, међутим, плоча на којој диригује Ровицки је у овом периоду почела да добија култни статус и то због дизајна омота који је креирао најчувенији пољски уметник плаката и постера Валдемар Швјежи. Његови плакати за филмове и представе су осамдесетих година почели да бивају излагани у музејима у Њујорку, Амстердаму и Берлину, те се јавило велико интересовање и за његове мање познате радове у које спадају и омоти за тридесетак издања у продукцији Пољских плоча, међу којима је и овај снимак.
Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић
Коментари