четвртак, 18.09.2025, 21:30 -> 14:59
štampajМузика вива – 71. Међународни Рострум композитора
Настављамо циклус посвећен овогодишњем Међународном Роструму композитора који је одржан у Љубљани, од 13. до 16. маја. Ова манифестација, која се сваке године организује под окриљем Интернационалог савета за музику који делује при Унеску, први пут је одржана у Словенији. Домаћин такмичења је била Радио-телевизија Словеније, док су такмичарске сесије одржаване у простору Цанкарјевог дома. Током четири дана такмичења, представиле су се двадесет две радијске куће са четири континента, а укупно су изведена четрдесет два дела у две категорије – општој и селекцији аутора до 30 година. У вечерашњој емисији, представићемо препоручене композиције из селекције Естоније, Норвешке и Швајцарске.
На почетку ћете слушати остварење естонског небинарног аутора – композитора, извођача, писца и музичког критичара Грегора Куле. Ова небинарна особа, рођена 2000. године, завршила је студије композиције на Музичкој академији у Талину, а усавршавала се и на курсевима Европске школе у Новом Саду. У досадашњој каријери, освајала је престижне националне награде и стипендије, у области музике, али и књижевности. У опусу Грегора Куле, преовлађују дела посвећена темама као што су студије рода, мањинских, дрег и квир култура, као и источњачке филозофије. Музика ове небинарне особе често делује статично, без промена, али се заправо одвија кроз константне, једва приметне трансформације. Дело са којим се представила у Љубљани носи назив Чекај, заборавили смо нешто, а написано је за клавир, магнете и електронику. У композицији се испитује процес заборављања, односно начина на који доживљавамо своје окружење, разликујући намерно брисање сећања од заборављања које настаје протоком времена, када нам на крају само преостане осећање губитка. Композиција започиње продорним звуком аларма, који би требало да представља изненадни тренутак свести и подсећање да нешто треба да урадимо. Мелодија затим лагано нестаје, терајући нас на закључак да морамо прво да заборавимо да бисмо схватили да је било потребно да нешто упамтимо. На овај начин, чисти се наш ум и ствара простор за нова искуства.
Друго препоручено дело из селекције Естоније била је хорска композиција Ирис Евелин Сепар. Ова ауторка рођена 1986. године, заинтересована је пре свега за однос музике и текста, те у њеном опусу доминира вокална и вокално-инструментална музика. Студије је завршила у Талину у класама угледних професора као што су Рене Еспере, Тоиво Тулев и Хелена Тулве, а потом се усавршавала у Гетеборгу у Шведској. Данас живи као слободни уметник, представљајући своја дела широм света, а међу њене најзначајније успехе убраја се премијера опере Икарус на Конзерваторијуму у Аместердаму, као и концерт за кларинет Крафт. Композиција Ирис за мешовити хор настала је 2024. године за фестивал посвећен музици Арва Перта, а као поруџбина Концертне дворане из Дортмунда. Као текст, Елевин Сепар је искористила песму Јана Каплинског, једног од најзачајнијих естонских интелектуалаца – песника, филозофа и критичара који је преминуо 2021. године.
У наставку ћете слушати композицију норвешке ауторке Ане Берг, под називом Граматика украса. Ова уметница вијетнамског порекла данас живи између Осла и Париза, стварајући дела за најразличитије саставе, од малих ансамбала до симфонијских оркестара и примењене музике. Црпећи инспирацију из различитих култура за које је лично везана и у композицији са којом се представила у Љубљани она тка богату звучну таписерију, користећи елементе старе вијетнамске традиције преплетене са западноевропским музичким формама. Идејну основу ове композиције за виолину и оркестар чини вијетнамски монокорди инструмент „ђан бау”, који је овде представљен звуком виолине. Украси, мали орнаменти који се користе како би улепшали неку мелодију у овом делу постају основни елемент развоја, са својим заокретима, обилажењима око основне ноте и утицајем који имају на темпо. Свака фраза доживљава развој, којим управља „граматика украса”.
Још једно препоручено дело била је композиција Флорокс Данијела Сее, који је представљао Швајцарску. Овај аутор колумбијског порекла ствара у области инструменталне и електронске музике, као и хибридних мулти-медијалних жанрова који укључују интерактивне системе за опонашање појава из физичког света. Композиција Флорокс из 2024. године написана је за оркестар, али је инспирисана звуком хармонике и сазвучја који овај инструмент ствара. Према речима Сее, искористио је оркестар „као врсту лупе, увеличавајући звук како би успео да продре у суштину песме, односно звук који настаје уз помоћ даха”. Сам састав ансамбла је донекле редукован, са мање гудача и већим присуством дувачких инструмената, на шта су директно утицала друга два дела изведена на премијери овог остварења – спектрална композиција Честице Жерара Гризеја и Дебисијев Прелид за поподне једног фауна.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари