недеља, 22.06.2025, 00:00 -> 11:07
štampajКамерни концерт
Слушаћете гудачке квартете Макса Бруха у интерпретацији Гудачког квартета из Манхајма.
Овај немачки композитор био је познат по изражајном мелодијском стилу и придржавању традиционалних музичких вредности. Рођен је у Келну 1838, а већ са девет година почео је да компонује. Са четрнаест година освојио је престижну награду Мозарт-Стифтунг, што му је омогућило школовање код угледних музичара тог доба. Током каријере, Брух је обављао значајне музичке функције у Кобленцу, Зондерсхаузену, Берлину, Ливерпулу и Вроцлаву, а касније је дуги низ година предавао композицију у Берлину. Међу његовим ученицима били су и познати композитори, попут Респигија и Вона Вилијамса.
Брух је показивао снажну наклоност ка народној музици, те је у многим делима користио традиционалне мелодије из Шкотске, Шведске и Русије. Његови ораторијуми били су веома популарни у Немачкој, нарочито у време јачања националне свести током 70-их година 19. века. Међутим, њихова популарност у иностранству била је кратког даха, делимично због политичких прилика и лоших превода.
Брух је до краја живота остао доследан класичној музичкој традицији, одбијајући модернистичке правце које су заступали Вагнер и Лист. Тај отпор према променама, као и живот у сенци Брамса, спречили су га да оствари пун уметнички потенцијал. Ипак, његова способност да ствара снажне, емотивне мелодије обезбедила му је трајно место у историји музике. Умро је 1920. године у Берлину, поштован, али делимично заборављен.
Камерна музика Макса Бруха била је концентрисана у два периода – на почетку и у завршници његове каријере. Између тих фаза писао је концерте, оркестарску музику и обимна хорска дела, за која је веровао да ће му обезбедити бесмртност. Од дванаестак сачуваних камерних композиција Макса Бруха, два су гудачка квартета која ћете слушати у овој емисији, а написана су када је имао осамнаест и двадесет две године. У њима се снажно осећа утицај Менделсона и Шумана, јер Брух никада није кренуо путем "нове музике" коју су заступали Вагнер и његови следбеници. Као што се и очекује од класично-романтичарског композитора, оба квартета обилују мелодичношћу и пажљивом обрадом музичког материјала.
Ауторка емисије Тамара Симовић
Коментари