петак, 11.04.2025, 00:10 -> 12:25
štampajГрамофонија – Бетовенове сонате изводи Халина Черни-Стефањска
Репродуковаћемо снимке сонате опус 26 и опус 31 број 3 Лудвига ван Бетовена са винила који је објавила продукцијска кућа Пољске плоче 1972. године.
Иако је репертоар ове пољске пијанисткиње био знатно скромнији од њених савременика, њена дискографија није малог обима, а од почетка осамдесетих година је постала предмет интересовања колекционара и музиколога највише захваљујући једној необичној забуни. Наиме, Черни-Штефањска је имала веома строг однос према делима која интерпретира, те је бирала композиције пре свега на основу личног суда не обазирући се на захтеве продуцената, пропозиција такмичења или трендове у пијанизму тог времена. Због тога поједина дела, као што су Шопенови концерти за клавир, које је већина пијаниста радо изводила и снимала, Черни-Стефањска није уврстила у свој репертоар, те је Концерт у е молу свирала веома ретко, док Концерт у еф молу није никада извела јавно. С обзиром на то, као и на чињеницу да због специфичног одабира композиција, њена дискографија није била довољно позната, британски И-Ем-Ај је објавио један њен ретки снимак извођења Концерта у е молу на плочи, на којој је потписан Дину Липати као солиста у пратњи непознатог оркестра и диригента. Ово издање је имало неколико реиздања током седамдесетих година, све док плоча није емитована на Радију Би-Би-Си, када су слушаоци приметили да је снимак идентичан запису на плочи Черни-Стефањске са почетка педесетих година која није остварила значајну популарност чак ни у локалним оквирима. Међутим, ова конфузија са И-Ем-Ајем и Липатијем је скренула пажњу светске јавности на њене снимке за којима се створила потражња широм света која и данас не губи на интензитету. О томе сведоче бројна реиздања на аналогним и дигиталним носачима звука која се од осамдесетих година непрестано објављују, међу којима доминирају тумачења Шопенових остварења. Међутим, плоча коју вечерас емитујемо сведочи о њеном селективном односу према другим ауторима чија је дела ређе снимала, те вероватно због тога није доживела савремена реиздања попут снимака Шопенових или Моцартових дела.
Снимке које ћете чути је забележила Кристина Урбанска, док је продуцент албума био њен супруг Јануш Урбански. Њих двоје су били међу најзаслужнијим за реализацију чувене едиције Шопенових дела пољског државног издавача у којој је учествовала Черни-Стефањска, а исти тим је реализовао и њене најуспешније снимке Моцартових композиција. Програмски коментар је написао музиколог Тадеуш Маћијевски. Занимљиво је да је омот ове плоче креирао исти дизајнер који је био задужен и за препознатљив омот са Шопеновим потписом, Станислав Жаковски.
Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић
Коментари