Читај ми!

Музика вива – Фестивал „Музички дани” у Донауешингену

Настављамо циклус посвећен овом фестивалу савремене музике, који се одржава сваког трећег викенда у октобру у организацији Радија Југозападне Немачке из Штутгарта и града Донауешингена. Прошле године фестивал је трајао од 18. до 20. октобра, на различитим локацијама у овом градићу, а у вечерашњој емисији слушаћете дела Клаудије Џејн Скрокаро, Мајкла Финисија и Франка Бедросијана.

Италијанска композиторка Клаудија Џејн Скрокаро последњих година живи у Паризу где предаје на Иркаму. Композиција „На ивици” са којом се представила у Донауешингену написана је за шесторо солиста, хор и електронику и у њој ауторка истражује границе виртуелног и реалног простора, замишљених и телесних гласова, реалности и менталних болести. Полазиште за настанак овог дела чиниле су приче жена које су приморане да живе на маргинама друштва – у прихватилиштима, на улици или у сиромашним руралним пределима.

Скрокарова је желела, уместо да их исприча, да се са њима повеже на дубљи начин, тако што ће створити композицију у којој ће се публика стално пропитивати шта је реалност, одакле долазе гласови, звукови и обилици који их окружују. У процесу стварања овог спацијалног дела, ауторки је помогао и диригент Вокалног ансамбла Радија Југозападне Немачке из Штутгарта, Јувал Вајнберг, и чланови експерименталног студија ове медијске куће који су и премијерно извели ово дело.

Британски аутор старије генерације Мајкл Финиси, студирао је на Краљевском колеџу за музику, али су на његову поетику подједнако утицала дела Сатија и Ајвза, колико радови сликара као што су Дејвид Хокни и Роберт Ра Ушенберг, или филмови Ворхола, Пазолинија и Годара. Инспирација за настанак композиције „Шта да питам о свету” коју ћете чути у емисији, такође долази са различитих страна и епоха – од текстова седамнестовековног немачког песника Андреаса Грифијуса који је писао о Тридесетогодишњем рату, преко музике Хајнриха Шица до фолклорне музике Пољске, који му дају оквир за више контемплативни, него илустративни или миметички дискурс.

Емисију завршавамо композицијом „Ватра на мени” Франка Бедросијана. Овај француски композитор рођен 1971, аутор је дела испуњених драмским интензитетом. Његова композиција „Трансмисија” за фагот и електронику из 2002, настала током рада у Иркаму, постала је амблематично дело такозване „засићене музике”, односно „musique saturé”. Композиција „Ватра на мени” инспирисана је поемом „Боравак у паклу” Артура Рембоа из 1873. године. Наратив, који прелази из монолога у дијалог протагонисте са самим собом, пун је јасних алузија на стварне догађаје из Рембоовог живота, а описује процес проклетства, пропитује његов узрок и исказује жељу да се врати у живот. Ова побуна прожима језик и у сталној је трансформацији, јер је са једне стране притиснута проклетниковом немогућношћу да говори, а са друге и немогућношћу да своју судбину прихвати ћутке. Бедросијан је покушао да музички дочара ово јединствено осећање, користећи и инхерентну „музикалност Рембоових стихова, те формално пратећи девет кратких, симболички густих сегмената који чине „Боравак у паклу”.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса