Читај ми!

Фестивал Промс 2024

Репродуковаћемо наступ Симфонијског оркестра града Бирмингема и диригента Казукија Јамаде који је забележен на концерту одржаном 22. августа у Ројал Алберт холу у Лондону. На програму су била дела Мориса Равела, Огисте Олмес, Волфганга Амадеуса Моцарта и Модеста Мусоргског. Маестро Јамада је од 2023. године шеф-диригент овог ансамбла. Занимљиво је истаћи да је дебитантски наступ са њима имао 2012, а потом је пет година био и почасни гостујући диригент.

Најпре ћете чути Равелову свиту Моја мајка гуска, коју је композитор писао 1908. у форми клавирске свите инспирисан истоименом збирком бајки Шарла Пероа. Већ 1911. године Равел ју је оркестрирао и ова верзија се данас најчешће изводи. Иначе, након оркестрирања клавирске свите, композитор је додавањем прелудијума, једне сцене и неколико интерлудијума свиту адаптирао у балет који је публици премијерно представљен 1912. године у Паризу.

Након тога следи Клавирски концерт у Бе дуру, број 27 Кехлова ознака 595 Волфганга Амадеуса Моцарта у којем ће као солиста наступити Пол Луис. Пажњу светске јавности овај уметник привукао је 1994. године специјалном наградом на Међународном пијанистичком такмичењу у Лондону. Његово музицирање стручна јавност описује као снажно, у њему се истичу интелектуална строгост и имагинативна енергија. Овенчан је бројним признањима и наградама, међу којима су, између осталих, одликовање Краљевског филхармонијског друштва, Едисонове и Грамофонове награде, као и одликовање Витеза реда Британског царства.

Трећа тачка на програму било је дело Огисте Олмес, француске композиторке ирског порекла чији се живот одвијао од 1847. до 1903. године. Реч је о симфонијском интерлудијуму Ноћ и љубав, из симфонијске оде Ludus pro patria, односно Патриотске игре, који је компоновала 1888. године у част Француске. Иначе, ова композиција је премијерно изведена на Промс фестивалу.

Велики број оркестарских остварења Огиста Олмес писала је под утицајем патриотских осећања, представљајући се и као ауторка програмске музике са политичким значењем, о чему, између осталих, сведочи и њена симфонијска поема Ирска коју је компоновала 1882. године како би подржала ирски покрет за независност. Претпоставља се да је то био и један од разлога због којих је уочи обележавања стогодишњице Француске револуције 1889. године добила поруџбину да за Светску изложбу у Паризу компонује Тријумфалну оду. Дело је наменила великом извођачком ансамблу у којем је учествовало око 1200 музичара, а интересантно је подсетити да је том приликом свечано отворен и Ајфелов торањ као главна капија за улаз на Светску изложбу. Велики успех који је у том периоду стекла потврђују и речи критичара након Светске изложбе, који своју хвалу уобличава на следећи начин: „Са Огистом Олмес Француска је добила музу за сва времена”.

Концерт је заокружен циклусом Слике са изложбе Модеста Мусоргског, а занимљиво је да су том приликом чланови Симфонијског оркестра града Бирмингема и диригент Казуки Јамада одсвирали оркестарски аранжман Хенрија Вуда, оснивача Промс фестивала, који је као диригент, а потом и као директор фестивала допринео ширењу стандардног репертоара.

Снимак концерта са прошлогодишњег Промса уступљен нам је посредством међународне размене чланица Еурорадија.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

 

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса