Читај ми!

Оперска сезона Еурорадија 2024–2025

Винченцо Белини: Пират

Представљамо оперу „Пират” Винченца Белинија, која је забележена на концертном извођењу одржаном 6. новембра прошле године у Палати уметности МИПА у Будимпешти. Главне улоге тумаче: баритон Алексеј Богданчиков као Ернесто, војвода од Калдора, сопран Клара Колонитс као Имођена, тенор Паоло Фанале као Гвалтијеро, Роланд Тетеш као Итулбо, Иштван Ковачхази као Гофредо и Габриела Буса као Аделе. Националним хором Мађарске и Мађарском националном филхармонијом диригује Даниел Дињеш.

Ово дело је написано за миланску Скалу, на либрето Феличеа Романија, а двадесетшестогодишњем Белинију је донела жељени успех. Како је ово била тек друга опера коју је писао за једну професионалну оперску кућу, Белини се итекако потрудио и радио је на партитури читавих шест месеци, што је у време белканта било дуго – с обзиром да су његови савременици попут Доницетија, или нешто старијег Росинија били приморани да пишу и по неколико оперских партитура годишње. На премијери су певали одлични певачи попут Ђованија Батисте Рубинија, Анријет Мерик-Лаланд и Антонија Тамбуринија, а публика у Скали је оперу доживела као долазак узбудљивог новог композитора на оперску сцену.

Међународни успех није изостао. Постављена је наредне године у Бечу, а потом у Лондону и Паризу. Током XX века ово дело је обновљено у Риму 1935. године како би се обележила стогодишњица Белинијеве смрти, а посебно је позната поставка из 1958. године у миланској Скали у којој су певали Франко Корели, Марија Калас и Еторе Бастијанини. Данас се спорадично изводи на готово свим већим оперским сценама.

Ова Белинијева опера је одиграла важну улогу у успостављану стила романтичне мелодраме коју ће касније развити Доницети и Верди. Импулсивни и растрзани херој италијанске романтичарске опере, по први пут је представљен у Гвалтијеровој уводној каватини. Белини се ослањао при том на таленат главног певача Рубинија и његову способност да искаже страсна осећања, не прекидајући мелодијску фразу, већ је само украшавајући. Колико је Белинију било важно прилагођавање деонице Гвалтијера Рубинију, говори и податак да је композитор транспоновао вокалну деоницу за степен више у односу на запис у партитури. У том смислу улога Гвалтијера представља помак у развоју тенорског фаха у правцу правог драмског тенора.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње