Читај ми!

Ораторијум – Феликс Менделсон: Свети Павле

Репродукујемо ораторијум „Свети Павле” Феликса Менделсона, са снимка забележеног 8. јуна на Штутгартском музичком фестивалу, а који смо добили посредством размене чланица Еурорадија. Том приликом одабраним солистима, као и вокалним ансамблом „Певачи из Гехингена” и Филхармонијом Немачког радија из Сарбрикена-Кајзерслаутерна дириговао је Ханс-Кристоф Радеман. У солистичким улогама наступају: Кристина Ландсхамер, сопран, Јустина Ваиткуте, мецосопран, Андреас Пост, тенор и Константин Кримел, бас.

Феликс Менделсон је свој први ораторијум, „Свети Павле”, довршио 1836. године, као двадесетседмогодињшак. Прва верзија овог дела премијерно је изведена исте године, 22. маја, а потом је доживела неколико великих ревизија. Друга од њих, из октобра 1836. године, послужила је као основа за штампано издање, а публици је представљена у Бирмингему. Ово је било вероватно најпопуларније Менделсоново дело за његовог живота. Само у првих осамнаест месеци од премијере изведено је на педесет различитих локација у свету, а одличне оцене су му дали и Робет Шуман и Рихард Вагнер, који иначе није имао високо мишљење о Менделсону.

Рад на либрету је започет 1832. године и на њему су радили композитор и његов пријатељ из детињства, пастор Јулијус Шубринг, сакупљајући одломке из Старог и Новог завета – пре свега из Дела Апостолских, као и текстове корала и химни, у маниру Бахових вокално-инструменталних композиција. Тема ораторијума бави се животом апостола Павла, рођеног као Јеврејин Савле, који је био фигура од посебног значаја за Менделсонову породицу, с обзиром на то да су и они прихватили хришћанску веру као своју. Подељен је у два дела, од којих сваки поседује три драмске епизоде. У првом делу то су каменовање ђакона Стефана, појављивање Христа пред Савлом на путу за Дамаск – које је Менделсон решио кроз епизоду женског хора праћеног дувачким инструментима што је изазвало контроверзу, и на крају само Павлово преобраћење, крштење и прелазак у нову, хришћанску веру. Други део ораторијума бави се пре свега Павловим проповедањем и ширењем хришћанске вере, упркос противљењу како Јевреја, тако и римско-хеленистичког становништва.

Само дело у музичком смислу се ослања на узоре из барокне епохе. Из Бахових „Пасија” чију је ренесансу пропагирао, Менделсон је позајмио улогу „наратора” како би у речитативима испричао причу, као и корале који демаркирају најважније структуралне одсеке дела. Дуг Хендлу треба тражити у хоровима раскошне фактуре, који се директно укључују у драмску радњу.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње