среда, 27.08.2025, 21:35 -> 14:20
Антологија српске музике
У емисији ћемо представити дела пијанисткиње и композиторке Луне Коен Пуђе. Њен музички језик одликује комбинација умереног модернизма и дискретне, савремене примене фоклора.
Луна Коен Пуђа, рођена 1919. године, композицију је уписала на на Музичкој академији у Београду 1937.године. Но, Други Светски рат, у којем је она учествовала од 1941. године, прекинуо је редован ток њених студија. Дипломирала је на клавирском одсеку, као студент Емила Хајека 1953. године, а потом је радила као професор клавира у Музичкој школи „Станислав Бинички”. Студије композиције у класи Енрика Јосифа завршила је 1972, а три године касније стекла је и звање магистра композиције на Музичкој академији у Загребу у класи Стјепана Шулека. Луна Коен Пуђа преминула је у Београду 2003. године.
Прву симфонију ова ауторка је довршила 1975. године. Ово дело је посвећено њеном супругу Душану Пуђи, који се истакао у НОБ-у, а после завршетка рата је заузимао важне функције у политичкој номенклатури бивше Југославије. Душан Пуђа је умро у Београду 1973. године.
У свом опусу Коен Пуђа је показала посебан афинитет према стиховима Оскара Давича. Она је 1969. године у кантату преточила делове познате збирке овог песника Вишња за зидом, која је настајала у дужем временском периоду. У њој је Давичо сабрао своја искуства као члана револуционарног, комунистичког покрета у Србији, али и дубоко родољубиве и слободарске теме, које обликује сасвим модерним песничким изразом. На сличан начин и Коен Пуђа обликује своју кантату, користећи јасан модернистички проседе, херојског штимунга. Дело се отвара речју „Србијо” у наступу мешовитог хора, да би кроз делове кантате, композиторка смењивала наступе мушког хора, антифоне размене мушког и женског хора, наступе солисте, као и деонице женског хора уз пратњу харфе.
Уредница Ксенија Стевановић
Коментари