недеља, 13.10.2024, 20:02 -> 15:37
štampajМузикферајн фестивал у Бечу 2024
Репродуковаћемо снимак концерта одржаног 4. јуна у Великој дворани бечког Музикферајна који нам је уступљен посредством међународне размене у оквиру Еурорадија. Том приликом наступили су чланови Симфонијског оркестра Бечког радија под управом Максима Паскала, а солиста је био истакнути француски харфиста Гзавије де Местр.
Овај концерт одржан је у знак сећања на Петера Етвеша, мађарског композитора и диригента који је преминуо 24. марта, па су на програму била и његова два дела – Концерт за харфу, који је имао своју аустријску премијеру, као и композиција Читање Маљевича. Поред Етвешових остварења, концерт су испуниле и композиције Беле Бартока, као и симфонијска поема Зигфридова идила Рихарда Вагнера.
Концерт за харфу Петер Етвеш је писао 2022. и 2023. године по здруженој поруџбини радијских оркестара из Француске, Берлина, Токија, Оркестра романске Швајцарске и бечког Музикферајна. Дело је 18. јануара ове године у Паризу премијерно извео управо солиста којег ћемо слушати у емисији: Гзавије де Местр.
Премијерно извођење Етвешове композиције Читање Маљевича уприличено је 1. септембра 2018. године у Луцерну, а о овом делу композитор је истакао следеће: „Задатак који сам себи поставио приликом компоновања био је да слику, оптички догађај, трансформишем у музику. За полазиште сам одабрао слику Супрематизам број 56 Казимира Маљевича. Маљевич је користио термин супрематизам да опише своју чисто апстрактну серију слика, која је започела његовим радикалним делом Црни квадрат из 1915. године. Моја композиција се састоји од два дела: хоризонталног и вертикалног. Ово је референца на посматрачеву линију вида и смер читања. У оквиру ова два главна дела, појединачни одломци се односе на препознатљиве форме у Маљевичевом сликарству: смеђи правоугаоник, бледо жуту сенку испред црвеног правоугаоника и томе слично”, истакао је Петер Етвеш.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари