четвртак, 10.10.2024, 21:30 -> 14:55
Музика вива – 70. Међународни Рострум композитора
Ова манифестација, која се сваке године организује под окриљем Интернационалог савета за музику који делује при Унеску, први пут је одржана у Литванији, у Вилњусу, од 14. до 17. маја, а домаћин такмичења је било Удружење композитора Литваније у сарадњи са каналом класичне музике ЛРТ Класика. Током четири дана такмичења, представила се двадесет једна радијска кућа са четири континента, а укупно је изведено 39 дела у две категорије – општој и селекцији аутора до 30 година. У вечерашњој емисији слушаћете дела из селекција Кине / Хонг Конга и Литваније.
На почетку ћете чути дело Екскурзија II, Хонг-јуа Леунга које је препоручено у категорији аутора до 30 година. Ова композиција настала је као поруџбина пројекта „Превазилазећи музичку заоставштину”, поводом обележавања 40 година Удружења композитора Хонгконга. Музички, дело је израсло из квинтета названог Екскурзија, који је сада проширен за још четири извођача и у њему Леунг наставља своје истраживање перцепције тоналности. Ослањајући се на изјаву Хелмута Лахенмана, који је сматрао да можемо чути, односно замислити тоналну конотацију чак и у нетоналном окружењу, Леунг се поиграва са нашим очекивањима, на крају уводећи у своје дело и фрагменте Моцартове клавирске сонате број 16, познате као „Соната фаћиле”.
Селекцију ове земље представљало је и дело под називом Усковитлани пејзажи снова Каи-Јунга Чана. Овај професор на Кинеском универзитету у Хонгконгу, докторат у области композиције стекао је на Уверизитету у Пенсилванији. У својим делима, фокусира се на превазилажење различитих врста ограничења, а посебно превођењем музичких својстава кинеског језика у вокални и инструментални слог. У композицији Усковитлани пејзажи снова Чан користи контуре кантонских речи „енергичан, клизећи, усковитлан”, стварајући више варијанти теме; тоналност кантонског језика, у којем од интонације слога зависи значење речи, инспирисала је аутора да искористи ове флексије и створи мрежу тема са којим потом ради у овој краткој и ефектној композицији.
Селекцију Кине / Хонгконга чинила су и дела In memoriam II Криста Хунга у којој он користи концепт јинг-јанг филозофије, као неодвојивих супротности инхерентих свим природним феноменима, као и остварење Дневник лудака Лок-Хеија Алвина Тама.
У емисији ћете чути и две композиције ауторки из земље домаћина такмичења, Литваније. Најпре ћете чути композицију И ово ће проћи Раминте Шеркшните, успешне ауторке средње генерације, која поседује изразито поетичну природу, у којој се снажна емоционалност спаја са балтичким мистицизмом и меланхолијом. Дело са којим се представила на овом такмичењу, такође поседује дозу меланхолије, јер нам говори сада ће све проћи – и лепота и младост, али и тешки и срећни тренуци. Овај аспекат неумитности пролазности и незаустављивости времена, музички у делу симболизује деоница вибрафона; виолончело је симбол спорог, бескрајног времена, а виолина, са својим кратким наступима, оличава људски живот.
До краја емисије ћућете и остварење Друга река Онуте Нарбутаите. Једна од најуспешнијих литванских ауторки, на светску сцену је ступила још осамдесетих година прошлог века, са јасно профилисаним уметничким кредом, обликованим снажним утицајима авангардних техника, са израженом лирском компонентом и индивидуалним приступом књижевним темама и филозофским концептима које је често истраживала у својим делима. Композиција Друга река настала је 2022, као поруџбина Камерног оркестра Остроботније, поводом 50. годишњице ансамбла. Метафора реке се често појављује у делима ове ауторке, а назив за ово остварење, је преузела из песме Арте поетика Хорхеа Луиса Борхеса. У њој аргентински писац каже: „и запамтити да је време друга река, знати да губимо себе попут реке и да лица пролазе као вода”. Композиција Онуте Нарбутаите је деликатна у свом звуку, са богатством малих покрета и пажљиво грађеном макроформом, која држи пажњу и сведочи о мајсторству ове уметнице.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари