Читај ми!

Студије и огледи

Радомир Путник: „Шегрт и грејно тело” – демонолошко предсказање (2)

У емисији Студије и огледи, од 25. до 27. септембра можете слушати делове обимнијег есеја Радомира Путника о стваралаштву Алкесандра Поповића. У емисијама које су на програму у среду и четвртак прочитаћемо текст „’Шегрт и грејно тело’ – демонолошко предсказање”.

Гротеска Шегрт и грејно тело, чији поднаслов гласи „сценска збрка за литију и опело”, настала је у завршној фази стваралаштва Александра Поповића, као саставни део трилогије којој припадају драме Ружичњак и Баш-бунар. Писан за Народно позориште у Ужицу, према договору писца са редитељем Бранком Поповићем, овај комад (из ванпозоришних разлога) није доживео сценско извођење, али је објаљен у часопису Театрон 2005. године.

Што се садржаја дела тиче, нема никакве сумње да је Александар Поповић имао на уму народну приповетку Ђаво и његов шегрт, која је позната многим народима, а заснива се не моделу такмичења и борбе између ђавола и ученика који га је у свему надмашио и савладао. Како коментарише Радомир Путник, да смо на подручју демонологије сведоче и имена драмских лица: Јојла – Равијојла, Ћоса – џин, Ганадра – преметљива и Архи Ђера – смрзоје. Реч је углавном о натприродним бићима, од којих се свако одликује јединственим особинама: Јојла поседује изразите женске чари, заводљивост и лепоту, као средства обмане којима мами своје смртне мушке жртве; Ћоса, због необичних особина и изгледа (без бркова и браде), склон је томе да начини превару ради преваре, макар не имао од ње икакве користи; Архи Ђера је заправо ђаво, један од непослушних анђела који никад не мирује; Ганадра једина нема демонолошко порекло, а њу је Архи Ђера извукао из лонца у којем се кувала, попут жабе из познате метафоре, где се овај појам користи за ситуацију када се нека особа нађе у условима који би требало да буду неприхватљиви или неиздрживи за њу, али она то не примећује јер је у ту ситуацију доспевала постепено, привикавајући се лагано на сваку појединачну промену. А када је реч о грејном телу, Радомир Путник тврди да је оно у ствари људска душа, што нас уверава да је Александар Поповић написао своју варијанту фаустовско-мефистофеловске борбе. Својом гротеском о никад окончаној битци за спасење човекове душе, наш аутор је, попут пророка, предвидео пут којим ће Србија ићи до краја 20. века, па и после тога. А рецензент Бранко Поповић је записао: „важан комад у целовитом разумевању драматургије Аце Поповића, његове идејне и политичке борбе и његових светоназора, али и наших политичких и моралних посртања“.

У емисијама, које можете пратити у петак, прочитаћемо текстове Радомира Путника „Баш-бунар – тестамент очајника” и „Афоризам у Доситеја и Александра Поповића”.

Читала је Душица Мијатовић.
Уредница Тања Мијовић.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње