Читај ми!

Оперска сезона Еурорадија 2023–2024

Марк-Антоан Шарпентје: Медеја

Репродукујемо снимак музичке трагедије „Медеја” Марк-Антоана Шарпентјеа, која је забележена на представи одржаној 10. априла у Париској опери, у историјској сали Гарније. Поред Лее Дезандре која дебитује у насловној улози и Рејнуа ван Мехелена као Јасона, као и других изуетних солиста, наступа ансамбл Лезар Флорисан под управом Вилијема Кристија, једног од највећих познавлаца Шапрентјеовог опуса.

Медеја је премијерно постављена у Париској опери 4. децембра 1693, када је Шарпентје већ напунио педесет година. Либрето Томе Корнеја је адаптација мита о грчкој чаробници и Јасоновој супрузи, у којој проналазимо елементе Еурипидове и Сенекине трагедије, као и понеких позајмица од сопственог брата Пјера Корнеја. Главни заплет је Јасоново неверство, али и његово издајство које доводе до тога да Медеја бива протерана из Коринта без деце. Медеја, зато смишља страшну освету, која поред сопствене деце захвата и већину главних ликова, осим Јасона. По премијери, опера се није дуго задржала на репертоару, што је последица, по сведочењима савременика, „завере неуких и завидних”, али и понашања музичара у оркестру који су били немарни, чак и злонамерни. Наиме, иако је формално ова опера у потпуности сагласна са структурком лирске трагедије каквом ју је успоставио Жан-Батист Лили, њен музички садржај је био изненађујући, другачији, пре свега на нивоу хармонског језика. Посебно у деоницама саме Медеје, Шарпентје износи на видело пуну драмску моћ дисонанце и њеног звучног спектра, који је за нас данас, узбудљив и модеран, док је за тадашњи аудиторијум био неслушљив. Ово посебно долази до изражаја у последња два чина, када Медеја ослобађа своје натприродне моћи и трансформише се у демонско биће жедно освете. И данас, толико векова касније, Медејине речи „Сада сам Медеја”, пре него што започне свој поход на све који су јој учинили криво, плени својим драмским интензитетом и снагом.

Шарпентје се, иначе, први пут сусрео са оперским третманом мита о Медеји, када је током свог боравка у Италији, присуствовао тада револуционарној опери Јасон коју је 1649. године представио публици Франческо Кавали. Био је импресиониран сценом у којој Медеја уз помоћ својих окултних моћи призива страшне силе, која је инспирисала настанак барем три сличне сцене у делима француског аутора. Шарпентје је морао да сачека више година пре него што је добио прилику да напише оперско дело на ову тему. У ствари, морао је да сечка Лилијеву смрт 1687. године, који је до тада имао апсолутни монопол над оперском продукцијом у Француској, не би ли, као и други композитори, добио прилику да пише за новоустановљену Париску оперу. Пре Лилијеве смрти, Шарпентје се окушао у писању музичко-сценских дела или кроз сарадњу са Молијером и његовом трупом или за потребе приватних извођења у окриљу аристократских салона или образовних инситуција.

Данас се Медеја сматра најзначајнијом опером изведеном у овој институцији у декади после Лилијеве смрти. Шарпентјеова партитура је својеврстан компендијум инструменталних и вокалних облика музике његовог доба, а детаљи посвећени инструментацији, темпу и динамици могу послужити као водич за оркестрацију XVII века.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње