Читај ми!

Светске музичке позорнице

Репродуковаћемо снимак концерта одржаног 10. априла ове године у Аудиторијуму Француског радија у Паризу, који припада серијалу Премијум концерти Еурорадија, а уступљен нам је посредством међународне размене. Ово је први од три концерта на којима су чланови Филхармонијског оркестра Француског радија и диригент Мико Франк представили симфонијска остварења Јана Сибелијуса. У емисији ћете слушати његову Прву и Другу симфонију, а остале концерте из овог циклуса репродуковаћемо током лета.

Године 1899. када је компоновао Финландију, симфонијску поему која се убраја међу његова репрезентативна дела која садрже „обрисе националне музике” кроз дочаравање атмосфере финских предела, Сибелијус је завршио и рад на Првој симфонији у е молу, опус 39. Ово је био период у композиторовом животу када су његова патриотска осећања била појачана и због покушаја руског цара Николаја Другог да ограничи овлашћења Велике кнежевине Финске, која је као територија у саставу Руског Царства била до 1917. године.

Прва симфонија је топло прихваћена на премијери уприличеној 26. априла 1899. када је Хелсиншким оркестарским друштвом дириговао композитор, међутим, оригинална партитура дела није сачувана. Сибелијус је након премијере начинио извесне измене у партитури, а ова верзија се изводи и данас. Њена премијера уприличена је 1. јула 1900. у Берлину када је члановима Хелсиншке фихармоније дириговао Роберт Кајанус. Музиколози су сложни у ставу да је Сибелијус у Првој симфонији користио музички језик сродан великанима руског романтизма, првенствено Чајковском и Бородину, а дело је карактеристично и по честој употреби солистичких деоница гудача и дрвених дувача, попут кларинета који 'отвара' први став.

Пролеће 1900. године Сибелијус је провео на турнеји са Робертом Кајанусом и његовим оркестром представљајући публици у Стокхолму, Копенхагену, Хамбургу, Берлину и Паризу своја остварења, међу којима и ревидирану верзију Прве симфоније, која је на сваком од концерата топло примљена. Управо је изузетна рецепција овог дела била мотивација композитору да и током породичног путовања у Италију, у Рапало, започне рад на партитури своје Друге симфоније у Де дуру, опус 43, инспирисане судбином насловног јунака Моцартове опере Дон Ђовани. И ово дело је са великим успехом премијерно изведено исте године у Хелсинкију, а речи критичара који су присуствовали биле су пуне хвале. Између осталих, Оскар Мериканто, фински композитор и пијаниста, истакао је да је Сибелијусова Друга симфонија превазишла чак и његова „најсмелија очекивања”, док ју је критичар Еверт Катила оценио као „апсолутно ремек-дело”.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

 

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару