четвртак, 06. јун 2024, 21:45
Музика вива – 32. Међународна трибина композитора у Београду
Пратићете концерт одржан 5. октобра у Великој сали Студентског културног центра када су изведена дела Џорџа Кристофија, Милане Стојадиновић-Милић, Каталина Кретуа, Бранке Поповић, Пака Хеија Леунга и Драгане Јовановић.
Концерт је започео делом Поема 1 кипарског композитора Џоржда Кристофија. Ово oстварење написано за две флауте, инспирисано је песмом E.E. Камингса, из које је аутор покушао да извуче одређене музичке квалитете. Као што је Камингс избором речи покушао да визуелно представи семантичко значење песме, Кристофи музички евоцира звучне квалитете који настају приликом читања текста.
Потом следи Сонатица ин Ен Милане Стојадиновић-Милић. Дело је посвећено пијанисткињи Наташи Митровић и према речима ауторке, представља портрет ове уметнице. Њу ауторка доживљава као „романтичарски рапсодичну, мозаичну, лиричну, ведру и усплахирену, а опет, помало и сетну и на моменте тужну, чисту и непретенциозну, снажно контрастну, детињасту и лептирасту, али и веома – веома озбиљну“.
Концерт је настављен композицијом Рестблик за бајан (хармонику) и електронику румунског композитора Каталина Кретуа. Крету је руководилац Центра за електроакустичку музику и мултимедију Националног музичког универзитета у Букурешту, а дело којим се представио на прошлогодишњој Међународној трибини композитора инспирисано је управо овим градом. Назив потиче од комбинације немачког назива за румунску престоницу – Букарест и немачке речи „блик“, која значи „поглед“. Семантичка поигравања са значењем речи „рест“, која на енглеском значи „остатак, преостали материјал или талог“, такође су инспирисала Кретуа, јер је материјал искоришћен у овом делу представљао вишак који је настао након његове резиденције на Институту за компјутерску музику и технологију звука Високе уметничке школе у Цириху и дела Рихблик које је тада реализовано. Ово ефектно дело засновано је на великим и малим секундама, те вештом прожимању акустичког и електронског парта.
У наставку следи остварење под назвиом U-turn, односно Заокрет Бранке Поповић. Дело за виолончело и клавир настало је као поруџбина виолончелисте Ђорђа Милошевића, као део пројекта под називом Емоције и темпераменти. Задатак је био да се напише композиција инспирисана једном емоцијом и једним типом темперамента, а Бранка Поповић је одабрала „бес“ као емоцију, која доминира у првом одсеку, те сангвинични темперамент, који дочарава у другом делу композиције.
У емисији ћете још чути и композицију Будећи се, или сањајући, као Чуанг Це, или као лептир младог композитора из Хонг Конга, Пака Хеија Леунга, инспирисану древном кинеском филозофијом, као и композицију Тужни колерик Драгане Јовановић. Ово је још једно остварење настало на иницијативу виолончелисте Ђорђа Милошевића и пијанисткиње Бојане Димковић, у оквиру њиховог пројекта Емоције и карактери, у којем су аутори позвани да напишу дела инспирисана неким од осећања или карактера.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари