Читај ми!

Антологија српске музике

У вечерашњој емисији представићемо избор из циклуса „Руковети” Стевана Стојановића Мокрањца.

Ако је једно заокружено дело обележило и усмерило потоњу историју спрске музике, онда су то Руковети, њих 15, које је Мокрањац писао између 1883. и 1909. године. Оне не само да заузимају централно место у Мокрањчевом опусу, већ се могу сматрати стожерном композицијом целокупне српске музике. Бројни су, тако, примери трансформација Руковети у опусима других аутора, али је вредност ових композиција неоспорна и када се погледа стваралаштво Стевана Стојановића Мокрањаца, као такво. И данас, када се ова дела чују, плене својом заокруженошћу, промишљеношћу и дубоким разумевањем и фином ситилизацијом регистара лирског, шаљивог и драматичног, који проистичу из народне традиције. Или како то каже Петар Бингулац: „Мокрањац се нарочито трудио да од песама створи… јединствену целину. Зато је он по вечним принципима који важе за све цикличне форме… принципијелно и намерно одмењивао брзе и полагане песме, веселе и тужне, озбиљне и шаљиве, и тим јасним контрастима избегавао монотонију и тамо где руковет садржи већи број песама”. И додаје „Лепу реч Руковет узео је Мокрањац из обичног нашег говора да би дочарала визију прегршти, сплета, руковети ливадског цвећа, разнобојног, шареног, лепог и мирисног и тако означио исту такву богату прегршт, сплет и руковет лепих, свежих и сочних народних песама”. Из ових дела, треба рећи, поникло је још важних "музичких цветова", базираних на музичким темама које су заступљене у овом циклусу. Сетимо се само мелодије Црни горо из Једанаесте руковети, од које Петар Коњовић ствара један од мотива битних за разумевање драматрушке и психолошке потке његове опере Коштана.

У емисији ћете између осталих чути и централне руковети из целог циклуса – најобиминију Пету – Из моје домовине, састављену од чак десет песама и најпознатију – Десету коју чине Песме са Охрида. Компоноване на дистанци од десет година, показују ширину и јасноћу уметничке визије коју је Мокрањац искристалисао пишући своја дела, водећи хор и истовремено прикупљајући изузетно вредну мелографску грађу. Пета руковет би се могла окарактерисати као потреба да се цело једно искуство преточи у формално најкомплекснији "сплет" песама, да се пронађу њихове музичке кореспонденције, допуњавања, али и драматуршко-значењска дијалогизирања. Са своје стране Десета руковет, написана на врхунцу уметничке зрелости 1901. године, показује одлазак даље, ка потпуном овладавању не само финесама хорског писма, већ и ка иновативној употреби хармонских решења, а све у циљу давања свежег и веродостојног тумачење емотивног садржаја одабраних песама, као што су Биљана платно белеше, Пушчи ме, Никнало цвекје шарено, које још увек живе у народној традицији и изван ње.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње