Читај ми!

Музика вива – 32. Међународна трибина композитора у Београду

Пратићете дела изведена 3. октобра у Великој сали Студентског културног центра када је наступио Ансамбл за нову музику Градилиште. На програму су била дела Јане Андреевске, Светлане Савић, Ане Гњатовић, Наташе Богојевић, Димитрија Папагеоргиуа и Кристине Атинодору.

Након свечане доделе награде „Стеван Мокрањац” коју је, да подсетимо, прошле године добила Татјана Милошевић-Мијановић за дело Три песме о нама, фестивал је започео композицијом Ако умрам, односно Ако умрем македонске ауторке Јане Андреевске. Ова уметница рођена 1967. године, студије је завршила у Скопљу, а потом се усавршавала у Холандији, Пољској и Сједињеним Америчким Државама. Данас предаје композицију, полифоно компоновање, музичке облике и анализу на Факултету за музичку уметност у Скопљу. Композиција Ако умрем настала је као поруџбина фестивала Охридско лето 2021. године, а посвећена је сопрану Милени Арсовској. Према речима ауторке, дело је засновано на „македонској народној поезији из збирке браће Миладинов, а бави се свеприсутном темом неизбежне смрти и трансформацијом материје и духа у нови живот”.

Свечано отварање прошлогодишње Међународне трибине композитора у Београду настављено је Тужбалицама за клавирски трио и електронику Светлане Савић. Ово дело је изузетно лично и настало је као реакција на губитак вољених особа. Како наводи ауторка, Тужбалице су настајале током неколико година, једна по једна. „Сваке године сам губила неког важног и блиског и било ми је тешко да компонујем. Зато сам се у овој композицији ослонила на узорке и цитате који су „причали моју причу”, наводи у објашњењу композиције Светлана Савић.

Композиција Forest Migrations Ане Гњатовић, која данас ради као предавач на Факултету уметности Универзитета у Косовској Митровици и на интердисциплинарном програму докторских студија Вишемедијске уметности Универзитета уметности у Београду, настала је уз подршку фондације за културна давања немачке савезне државе Северна Рајна – Вестфалија. Као и у другим рецентним делима ове ауторке, у остварењу које ћете сада чути она испитује могућности проширења инструменталног извођења кроз употребу електронике, говора, покрета и видеа. Дело је инспирисано феноменом „миграције шума”, односно померањем шумских предела ка вишим надморским висинама и ка северу. Како наводи Ана Гњатовић „покрети су толико спори да је потребна цела једна генерација да би постали приметни. Градила сам свет звука који је крупан и тих и који споро дише. То је шума пуна звукова шуштања, крцкања, уздаха, пригушених гласова и удаљених прича оних који су одавно отишли – навише и ка северу. Или је у питању кратка композиција о брзом уништавању”, наводи у објашњењу композиције ауторка Ана Гњатовић.

Свечани концерт којим је отворена прошлогодишња Међународна трибина композитора у Београду настављен је остверењем под називом Ефемерно сиротиште Наташе Богојевић. Композиција је настала као поруџбина америчке организације за нову музику и фестивала посвећеног немом филму. Стога је и ова партитура тесно повезана са истоименим филмом Лизе Берси у којем је приказана „група поцепаних, отрцаних луткица од папира које маштају о алтернативној стварности, кришом истражујући скривене животе својих строгих, а тајновитих васпитача”, како то описује ауторка. Музички ток је зато испуњен честим и брзим променама карактера и музичког материјала, који чине како оригиналне мелодије, тако и фрагменти преузети из већ постојећих и познатих композиција.

У емисији ћете чути и композицију У најмањој мери грчког аутора Димитрија Папагеоргиуа. У свом стваралаштву, Папагеоргиу се бави концептима сећања, времена и понављања. Њега пре свега фасцинира начин на који перципирамо прошлост – не као верну и носталгичну реконструкцију, већ као нешто што се ствара, стално усавршава и реформулише.

До краја концерта изведено је и остварење грчко-кипарске композиторке Кристине Атинодору под називом EROT[ONDE]AS. Ова кратка композиција инспирисана је једном од најдражих успомена композиторке, посетом Галеријусове Ротонде у Солуну током које је видела јато ластавица које су летеле у круг изнад овог споменика. У називу дела налазе се и кључни термини потребни за разумевање музичког концепта дела – композиција се одвија „у таласима” различите брзине на шта упућује француска реч „онд”, а сама ауторка у њему покушава да одговори на поетичко питање шта је „ерос” који нас држи у стању непрекидне будности.

Кристина Атинодору завршила је композицију и дириговање на Гилдхол школи за музику и драму у Лондону. Докторске студије композиције завршила је на Лондонском универзитету, а усавршавала се на Универзитету Северног Тексаса, Високом националном конзерваторијуму за музику и плес у Лиону, Међународној академији Ансамбла Модерн у Франкфурту и на ИРКАМ-у.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње