Читај ми!

Мајстори барока – Марк’Антонио Зиани

Емитоваћемо ораторијум „Смрт побеђена на Калварији” Марк’Антонија Зианија. Интерпретира ансамбл Les Traversées Baroques под управом Етјена Мејера. Улоге тумаче: бас-баритон Јанис Франсоа као Демон, тенор Венсан Бушо као Људска природа, алт Максимилијано Бањос као Смрт, те сопрани Дагмар Шашкова као Вера и Капусин Келер као Адамова душа.

Марк’Антонио Зиани, рођен је 1653. године у Венецији. Своје основно музичко образовање стекао је од ујака – композитора и оргуљаша Пјетра Андрее Зианија, који је пресудно утицао на младог музичара. Ипак, не постоји много прецизних података о раним Зианијевим годинама, осим указивања на то да је студирао у Болоњи и да је у овом граду провео један период своје младости. Свој стваралачки пут започео је као оперски композитор – најпре тако што је старија остварења прилагођавао тадашњим потребама венецијанске сцене. Захваљујући репутацији и добрим конекцијама свога ујака, како у Венецији, тако и у Бечу, Зиани је имао добру полазну тачку ка успеху у каријери. Тако је 1686. године добио намештење капелмајстора на двору војводе од Мантове – Карла Фердинанда Гонзаге. Убрзо је постао један од водећих оперских композитора – његова дела су извођена у другим италијанским градовима, и постала редован део репертоара. Такође је био и члан венецијанске музичке конгрегације Свете Ћећилије, као и члан „удружења инструменталиста” Арте де Сонадори. 

Већ на врхунцу блиставе каријере у Венецији, 1700. године пут га је даље одвео у Беч, где га је цар Леополд Први именовао најпре за заменика, а потом 1712. године за главног капелмајстора царског двора. У Бечу, Зианијеве дужности поред компоновања миса, мотета и ораторијума за посебне празнике и обележавање дана значајних светитеља, укључивале су и компоновање опера и краћих драмских комада за рођендане и имендане чланова царске породице. Након његове смрти, 1715. године, Марк’Антонија Зианија је на месту капелмајстора хабсрбушког двора наследио његов заменик – Јохан Јозеф Фукс. 

„Смрт побеђена на Калварији” коју емитујемо у емисији, спада под окриље жанра “сеполкро” – једну врсту пасијског ораторијума које се изводио на Велики четвртак и Велики петак у капелама хабсбуршког двора у Бечу. Премијерно је изведена 1706. године на Велики петак у дворској капели у Хофбургу. Написана на либрето Пјетра Антонија Бернардонија, композиција обилује алегоријским фигурама као што су: Вера, Смрт, Људска природа, као и другим ликовима који се упуштају у реторичку расправу са “демоном” који се радује Христовом страдању. Дело које је готово оперско у свом религиозном садржају, са текстом који носи велику поетску снагу, одликује се софистицираним контрапунктом, експресивним речитативима и аријама које су употпуњене богатим инструментаријумом, резултирајући у живописној и контрастима богатој музици. 

Ауторка: Саша Тошковић 

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње