Читај ми!

Из архиве Радио Београда – Newport џез фестивал 1973

Репродукујемо архивске снимке са трећег Београдског џез фестивала, који је почетком седамдесетих година прошлог века носио назив Newport џез фестивал. Прво ћете чути наступ пољског вокалног састава Нови сингерс, а потом и америчког мултиинструменталисте Роланда Кирка.

У Београду је од 4. до 7. новембра 1973. године одржан Newport Београд џез фестивал, односно реприза једног дела фестивала Newport из Њујорка, који је у то време представљао највећу смотру светског џеза. Два дана по завршетку фестивала, наш композитор и диригент Војислав Бубиша Симић за дневни лист Борба написао је следеће: „У четири дана имали смо прилике да на осам концерата (два дневно) чујемо разнолики џез програм, почев од спиритуала и блуза, па до поп рок џеза и авангардне музике”.

Према његовим речима, право откровење је представљала пољска група Нови сингерс. Три млада музичара – Адам Микович – клавир, Павел Јашемски – бас и Кажимјеж Јонкиш – бубњеви, извели су кратак порграм савременог џеза који се развија на темељима озбиљне савремене музике. Касније им се придружио и вокални трио у саставу: Бернард Кавка, који је наступио уместо вокалног солисте и пијанисте Валдемара Пажињског, те Јануш Мих и Ева Ванат. Тадашња музичка критика у Југославији писала је да ови уметници стоје на добром трагу прослављених група Ламбер, Хендрикс и Рос, те Дабл Сикса, настојећи да вокланом изразу придодају нову, савремену димензију. Концерт састава Нови сингерс забележен је 6. новембра 1973. године у београдском Дому синдиката.

У наставку ћете чути снимак са затварања трећег издања наше најзначајније смотре светског џеа. Тада је наступио амерички мултиинструменталиста Роланд Кирк, који је важио за једног од највећих дувача џез сцене, а проглашен је те исте 1973. године и првом џез-флаутом у анкетама америчких стручних часописа. Свирао је осам дувачких инструмената, од којих је два сам измислио и конструисао, а на концертима је најчешће свирао три. Те своје изузетне способности приказао је и у Београду, свирајући на на различитим врстама саксофона, кларинету, флаути, носној флаути, стричу, манзели, рогу, пиштаљкама и дечјој труби. „Његова непресушна музичка машта, која у развијање невероватно богатих музичких идеја повремено укључује дечје и старе песмице, имала је достојне сараднике у пратећој групи Vibration Society, а посебно у баритон-саксофонисти Кенету Роџерсу” – речи су критике која је изашла у дневном листу Политика 9. новембра 1973. године.

Уредница емисије Марија Вуковић

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи