Читај ми!

Музика вива – Дани нове камерне музике у Витену 2022

Вечерашњом емисијом настављамо циклус посвећен овом значајном фестивалу савремене музике, који је одржан од 6. до 8. маја прошле године. Пратићете снимак концерта под називом „Морско светлуцање“ на којем су изведене композиције Франческа Филидеија, Малин Бонг, Милице Ђорђевић и Ена Попеа.

На почетку емисије, чућете остварење под називом „Стела за Вјерна“ италијанског композитора Франческа Филидеија. Музику овог аутора, један од његових професора, Салваторе Шарино, описао је као бескомпромисну и која се није прилагођавала, нити поједностављивала током времена. По Шарину, Филидеи је редуковао звучни елемент своје музике, те је оно што је преостало „роморење, лагани и богати акустички скелет који се оплемењује једноставним прелажењем руку преко инструмента“, а „ритам, пулс и паузе постају примарне структуре које омогућавају перцепцију промена унутар његове изузетно ефикасне, неразвојне форме“.

Потом ћете чути композицију „Морско светлуцање“ Малин Бонг по којој је овај концерт и добио назив. У питању је феномен биолуминисценције коју производе сићушни морски организми, и захваљујући којима се, у одређеним околностима, површина мора претвара у магично поље светлости. Ова ауторка и у другим својим делима испитује односе покрета, енергије и физичког присуства, а према сопственим речима, гради свој музички материјал како би „створила спектар непредвидивих и контрастних елемената, који сежу од интимних и једва чујних, до опорих и упорних“.

У наставку следи остварење „О дрвећу, нежности, Месецу“ наше композиторке Милице Ђорђевић. Ово дело је настало као заједничка подруџбина Западнонемачког радија и ансамбла Вин Модерн, а премијеру је имало управо на фестивалу у Витену. У својим делима, Милица Ђорђевић пре свега испитује однос времена и простора, стварајући звучне структуре које су стално у покрету, флуктуирајући од прозрачних пасажа, до густих, изразито ескпресивних одсека. Њене композиције најчешће поседују широко-конципирану лучну форму, коју она испуњава суптилним мноштвом тананих догађаја и промишљене звучности.

Овај концерт је завршен циклусом „Очи“ за сопран и камерни оркестар Ена Попеа. У питању је циклус од чак 25 минијатура, у којима овај аутор као да призива дела Антона Веберна, како у својој сажетости, тако и по увођењу необичног инструментаријума, у који су укључени популарни инструменти као што су гитара, хармонијум и мандолина. Поред тога, Попе намерно „раштимава“ ове инструменте, како би осигурао присуство микротоналности током читавог дела. У третману гласа, композитор посеже за најразличитијим начинима певања, показујући флексибилност овог „инструмента“, са неограниченим бројем тонских боја.


Уредница емисије: Ивана Неимаревић

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом