Жене у музици – Харијет Коен

Емисија је посвећена енглеској пијанисткињи Харијет Коен која је на европској концертној сцени била активна од двадесетих до шездесетих година прошлог века, а која је, поред изузетне музикалности и виртуозности, пленила лепотом и несвакидашњом харизмом. Слушаћете одабир звучних записа које је у оквиру троструког компакт-диска објавила кућа APR Records 2012, а које је Харијет Коен снимала у периоду од 1924. до 1948. године. Биће то остварења Фредерика Шопена, Мануела де Фаље, Дмитрија Кабалевског и Јохана Себастијана Баха.

Рођена у Лондону 2. децембра 1895, Харијет Коен је студије клавира похађала на Краљевској музичкој академији, а први запажен наступ имала је 1920. године када је са тенором Џоном Коутсом одржала концерт у Вигмор холу. Била је наклоњена делима британских композитора из различитих музичких епоха, а посебну пажњу поклањала је тадашњој савременој музици: премијерно је извела Клавирски концерт Ралфа Вона Вилијамса, који јој је композитор и посветио, а остварила је и драгоцен звучни запис Квинтета за клавир Едварда Елгара који је одсвирала заједно са члановима квартета Стратон, такође приврженим делима британских аутора.

На салцбуршком Фестивалу наступила је 1924. остваривши запажен успех, а исте године по позиву Пабла Казалса, уз пратњу његовог оркестра одржала је изузетан концерт у Барселони, да би са Вилхелмом Фуртвенглером неколико месеци касније освојила критичаре и публику наступима у Швајцарској. Наредне, 1925. године у Квинс холу у Лондону одржала је импресиван клавирски реситал са програмом који је у целини био посвећен остварењима Јохана Себастијана Баха, оставши у историји музике упамћена и као једна од истакнутих интерпретаторки дела овог барокног мајстора.

Значајан број композитора писао је дела за Харијет Коен, а међу њима су били Џон Ајрланд, Бела Барток (који јој је посветио шест последњих комада из циклуса Микрокосмос), Ернест Блох, а посебно Арнолд Бакс, са којим је била у блиској, интимној вези. Његов Кончертино за клавир и оркестар Харијет Коен је премијерно извела 1939. године, а након што је 1948. имала озбиљну повреду десне руке, због које ће шездесетих година и престати да наступа, Бакс је за њу компоновао Концерт за леву руку, једно од својих последњих концертантних остварења. Извори наводе да је посебно волела да свира и композиције шпанских аутора, попут Мануела де Фаље чија је остварења уврстила у свој репертоар.

Из биографије Харијет Коен издвајамо и податак да је у Енглеској била једна од првих интерпретаторки музике руских и совјетских композитора. Приликом турнеје у Совјетском Савезу 1935. године, концерте које је одржала у Москви и тадашњем Лењинграду слушаоци су могли да прате и у директним преносима на радијским таласима, а занимљиво је да је њен програм био састављен од дела Дмитрија Шостаковича, Дмитрија Кабалевског и Леонида Половинкина.

Уз бројне награде и признања којима је овенчана посебно се издваја Орден Британског царства који јој је додељен 1938. године. Арнолд Бакс је заједно са својим колегама композиторима 1951. установио Међународну музичку награду која носи име Харијет Коен. Преминула је у Лондону 13. новембра 1967. године.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

 

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво