Читај ми!

Уметност интерпретације – Миленко Стефановић

Вечерашња емисија биће посвећена једном од најзначајнијих кларинетиста са ових простора, Миленку Стефановићу, који је преминуо у јулу 2022. године.

Миленко Стефановић, дугогодишњи први кларинетиста Београдске филхармоније, професор кларинета на Факултету музичке уметности у Београду и проректор Универзитета уметности у Београду, рођен је у Београду 1930. године. У родном граду је завршио основне и магистарске студије у класи Бруна Бруна, а потом се усавршавао у Салцбургу, учећи камерну музику и кларинет са Игором Маркевичем, Ерихом Лајнсдорфом и Фернаном Убрадуом.

Стефановић је био победник бројних такмичења у некадашњој Југославији, као и конкурса у Москви, Минхену, Женеви и Прагу. Уследила су важна национална признања, као што су Седмојулска награда 1962. године и Награда Југословенске Радио-телевизије која му је додељена у Охриду 1972. Године 2010. Удружење музичких уметника Србије доделило му је Награду за животно дело, а 2016. добио је и најзначајније признање Европске кларинетистичке асоцијације. Тиме је Миленко Стефановић постао тек други кларинетиста у историји који је проглашен почасним чланом овог удружења.

Као солиста, камерни и оркестарски музичар наступао је широм Европе, у Африци и Северној Америци, а посебно се истиче његово тумачење Концерта за кларинет и оркестар Арона Копланда, који је 1961. године извео под управом композитора. Према речима самог Стефановића, Копланд му је у једном тренутку рекао „Господине, свирате ово боље од Бенија Гудмана”.

Као оркестарски музичар, наступао је под управом најзначајнијих светских и југословенских диригената, међу којима су Херберт фон Карајан, Лорин Мазел, Леополд Стоковски, Кирил Кондрашин, Оскар Данон, Ванчо Чавдарски и други.

Осим као класични музичар, пре свега први кларинетиста Београдске филхармоније у којој је наступао од 1954. до 1976. године, Стефановић је наступао и као џез музичар – солиста, композитор и члан Београдског џез трија.

Са педагошком активношћу започео је 1961. године, најпре предавајући у Музичкој школи „Јосип Славенски”, а потом је постао професор на Факултету музичке уметности у Београду и Факултету уметности у Приштини. Из његових класа, изашли су бројни студенти који делују као извођачи – солисти, камерни и оркестарски музичари, широм света.

Овај уметник је био посвећен интерпретатор како класичног, тако и савременог репертоара, а за њега су дела компоновали неки од најзначајнијих домаћих стваралаца, као што су Дејан Деспић, Александар Обрадовић, Лудмила Фрајт, Душан Радић, Петар Бергамо, Петар Озгијан и други.

Говорећи о свом односу према кларинету и интерпретацији, Стефановић је једном приликом рекао: „После тог огромног рада толико се човек сроди с инструментом да он једноставно не мисли другачије. Инструмент извире из њега. И то је тајна, пре свега у џезу, добрих импровизатора. Ја нисам случајно свирао џез. Импровизација у џезу је благо, из духа, благо срођености с инструментом, јер ко влада инструментом толико да се сроди, он свира онако какав јесте, какав је човек. Тачно одражава његову личност и његове мисли”.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње