Жене у музици – Дора Брајт

Вечерашња емисија посвећена је Дори Брајт, енглеској композиторки, пијанисткињи и критичарки, која је живела од 1862. до 1951. године. Дела ове ауторке слушаћемо у извођењу Мареја Маклахлана и чланова Краљевског филхармонијског оркестра из Ливерпула под управом Чарлса Пиблса. Снимке је објавила издавачка кућа Somm Recordings 2019. године.

Дора Брајт је прве музичке подуке добила од оца, талентованог виолинисте-аматера, а изузетан музички дар одвео ју је 1881. године на Краљевску музичку академију у Лондону, где је похађала студије клавира и композиције. Већ наредне, 1882. дебитовала је као пијанисткиња на Променадном концерту у Ковент гардену, а потом је објавила и своју прву композицију соло песму Кудгод? писану на стихове Хенрија Водсворта Лонгфелоуа. Занимљив је и историјски податак да је 1886. године музицирала на концерту на којем је био присутан и Франц Лист, који је том приликом био у својој последњој посети Лондону. Извори наводе да је мађарски композитор био импресиониран пијанистичком виртуозношћу и снагом музичке имагинације Доре Брајт, а након само две године она је, као прва жена-композиторка, овенчана медаљом Чарлс Лукас за дело Арија и варијације за гудачки квартет.

Препознатљив музички језик Доре Брајт био је чврсто укорењен у привлачним мелодијама и богатим хармонским решењима. Како истичу музиколози, била је посебно наклоњена варијационим формама и вешта да кроз музички материјал пренесе низ емоција и расположења. Једно од таквих остварења је и Први клавирски концерт у а молу, који је наилазио на топле реакције стручне јавности и публике на бројним концертима које је Дора Брајт приређивала у Лондону, а који је компоновала 1888, у завршној фази својих студија на Краљевској музичкој академији у Лондону.

Након што је стекла дипломе на одсецима за композицију и клавир у овој високообразовној институцији, Дора Брајт је започела серију реситала, камерних и оркестарских наступа у Европи, а на којима је, поред својих, промовисала и остварења енглеских композитора из различитих епоха музичког стваралаштва. У Дрездену, Келну и Лондону њен Клавирски концерт доживео је велики успех, а наступом у Филхармонијском друштву 1892. године, на којем је премијерно извела своју Фантазију у ге молу за клавир и оркестар, Дора Брајт се позиционирала као важна личност музичког живота Европе. Међутим, након што је наредне године ступила у брак, почела је да проређује своја гостовања на концертним сценама, иако су њена дела и даље наставила да живе на важним манифестацијама попут Промса. Постепено је и свој композиторски фокус почела да усмерава ка писању музике за сценске комаде и балете, док је у позној фази живота радила као музичка критичарка.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

 

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво