понедељак, 01. феб 2021, 00:05
Токови поезије
Бојан Јовановић: Одлазак аутентичног песника Милутина Петровића
Ове недеље, седмични циклус Токови поезије посвећен је личности и делу песника Милутина Петровића, који је преминуо 28. децембра прошле године. У прве две емисије циклуса можете пратити есеј Бојана Јовановића о овом аутору, а потом и избор из Петровићевог песничког опуса.
Милутин Петровић (1941–2020), свакако је један од наших најоригиналнијих и најзначајнијих савремених песника, Његов опус чини тринаест објављених књига поезије. Поред тога, био је уредник Књижевне речи и Књижевних новина, као и часописа Relation, Источник и Поезија. Један је од оснивача Српског књижевног друштва и Сићевачке књижевне колоније. Добитник је награда „Бранко Миљковић”, „Милан Ракић”, „Ђура Јакшић”, „Васко Попа”, „Бранко Ћопић”, „Владислав Петковић Дис” и Жичке хрисовуље. Његове песме преведене су на више страних језика и уврштене у многе антологије.
Већ својом првом збирком, Тако она хоће, у издању Матице српске 1968. године, Петровић ствара тајанствену и херметичку реалност која ће постати његово поетички битно и стилски препознатљиво ауторско обележје, а наредним делом, Дрзновено рожздество (1969), обезбедио је статус значајног аутора у савременој српској поезији. Трећа збирка, Глава на пању, објављена 1971. године, означава почетак зрелог ауторовог периода, а поетске карактеристике ове књиге исказаће се потом и у његовим наредним делима. Иако је битно мењао песнички језик, Милутин Петровић је у свакој књизи успевао да оствари њену стилску кохерентност.
За Петровићеву поезију карактеристична је, по оцени Бојана Јовановића, „другачија перспектива, која тајну средишње силе сагледава с аспекта понирања у језик као искуствене претпоставке за стварање сложеног песничког израза. Тим силажењем у дубље слојеве културног памћења активирани архетипови колективно несвесног омогућили су песнику да претпостављени подговор претвори у надговор, и да таквим духовним смером потврди своју стваралачку аутентичност у значењу самог принципа poiezisa као активности којом је створио оно што до тада није постојало”.
Есеј Бојана Јовановића чита Душица Мијатовић, а стихове аутор. Архивски звучни записи део су серијала „Трајни снимак – ауторов избор из дела”, који је годинама на Трећем програму уређивала Радмила Глигић.
Уредник циклуса: Предраг Шарчевић
Autor:
Трећи програм
Циклус „Књига за слушање” на програму је сваког дана, од 23.45 сати. [ детаљније ]
Коментари