Читај ми!

Токови поезије

Бојан Јовановић: Одлазак аутентичног песника Милутина Петровића

Ове недеље, седмични циклус Токови поезије посвећен је личности и делу песника Милутина Петровића, који је преминуо 28. децембра прошле године. У прве две емисије циклуса можете пратити есеј Бојана Јовановића о овом аутору, а потом и избор из Петровићевог песничког опуса.

Милутин Петровић (1941–2020), свакако је један од наших најоригиналнијих и најзначајнијих савремених песника, Његов опус чини тринаест објављених књига поезије. Поред тога, био је уредник Књижевне речи и Књижевних новина, као и часописа Relation, Источник и Поезија. Један је од оснивача Српског књижевног друштва и Сићевачке књижевне колоније. Добитник је награда „Бранко Миљковић”, „Милан Ракић”, „Ђура Јакшић”, „Васко Попа”, „Бранко Ћопић”, „Владислав Петковић Дис” и Жичке хрисовуље. Његове песме преведене су на више страних језика и уврштене у многе антологије. 

Већ својом првом збирком, Тако она хоће, у издању Матице српске 1968. године, Петровић ствара тајанствену и херметичку реалност која ће постати његово поетички битно и стилски препознатљиво ауторско обележје, а наредним делом, Дрзновено рожздество (1969), обезбедио је статус значајног аутора у савременој српској поезији. Трећа збирка, Глава на пању, објављена 1971. године, означава почетак зрелог ауторовог периода, а поетске карактеристике ове књиге исказаће се потом и у његовим наредним делима. Иако је битно мењао песнички језик, Милутин Петровић је у свакој књизи успевао да оствари њену стилску кохерентност.

За Петровићеву поезију карактеристична је, по оцени Бојана Јовановића, „другачија перспектива, која тајну средишње силе сагледава с аспекта понирања у језик као искуствене претпоставке за стварање сложеног песничког израза. Тим силажењем у дубље слојеве културног памћења активирани архетипови колективно несвесног омогућили су песнику да претпостављени подговор претвори у надговор, и да таквим духовним смером потврди своју стваралачку аутентичност у значењу самог принципа poiezisa као активности којом је створио оно што до тада није постојало”.

Есеј Бојана Јовановића чита Душица Мијатовић, а стихове аутор. Архивски звучни записи део су серијала „Трајни снимак – ауторов избор из дела”, који је годинама на Трећем програму уређивала Радмила Глигић.

Уредник циклуса: Предраг Шарчевић



Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње