Читај ми!

Александар Милосављевић: Рефлексије о позоришту

У емисији РЕФЛЕКСИЈЕ можете слушати осврт Александра Милосављевића на програм „Битеф пролог – На ивици будућности”. У тексту ће бити речи о представама „Долина језе” (концепт, текст и режија Штефан Кеги, продукција Минхенер Камершпилен и Римини протокол из Минхена) и „Бити Аријела Ф” (Компања Симона Сена из Женеве), као и о перформансу „О” који изводе артисти Циркусфере и Циркобалкана 8 из Србије.

Представа Долина језе је сценско-истраживачки пројекат Штефана Кегија, у којем уметник наставља да трага за моћима театарске комуникације без глумаца. Наиме, аутор се доследно придржава властите поетике која подразумева да у пројектима не ангажује професионалне глумце, него стручњаке из области о којима је у дотичној представи реч или људе које за задатак позоришног, сценског актера квалификују њихова конкретна животна искуства. Ипак, Кеги је у Долини Језе отишао и корак даље, па је једини актер на сцени био робот, који се гласом Томаса Мелеа (стварне особе и писца) обраћа публици. Његов монолог-расправа уводи нас у сферу „долине језе", а што је термин којим се у Јапану означава интензиван осећај нелагодности човека који се сусрео са савршеним хуманоидним роботом, дакле са представником високе вештачке интелигенције који од човека није преузео само функције него и обличје - људски изглед, објашњава Александар Милосављевић.

*  *  *

Бити Аријела Ф Компање визуелног уметника Симона Сена је представа-предавање, у којем се аутор директно обраћа публици и детаљно објашњава како му је пало на памет да посредством интернета за двадесет долара купи виртуелни идентитет извесне Британке. Стекавши власништво над њеним ликом, аутор и актер представе постаје власник дигиталне пројекције њеног тела с којим је даље могао да чини шта му је воља. Овладавајући девојчином пројекцијом, уз помоћ данас доступне компјутерске технологије везане за видео-игре, и претворивши њен лик у тродимензионалну пројекцију, Сен на себе „одева" туђе тело, те у другом слоју свог предавања-исповести у властитој свести препознаје неочекиване димензије провоциране открићем другачије сексуалности. На самом крају представе, Сен мобилним телефоном успоставља везу са Аријелом и она се својим аутентичним ликом појављује на екрану и укључује се у преставу тако што одговара на питања гледалаца окупљених у Битеф театру.

*  *  *

На трагу прошлогодишњег наступа на Битефу француске трупе „Вук за човека" из Лила и њихове представе Ретке птице, артисти Циркусфере и Циркобалкана 8 су у представи 0 (нула) привидно једноставним средствима показали да циркуске вештине и те како могу имати театарску димензију, али и да у пандемијском страху од међуљудских контаката, у стрепњи човека од сусрета с другим особама и, најзад, у контексту овогодишње фестивалско-пролошке приче о могућим аспектима развоја технологије, па и свих наших запитаности над будућношћу позоришне уметности, има смисла наде полагати у човека - у талентованог актера који зна шта ради на позорници, који је овладао вештинама и знањима, а који своју сценску акцију заснива на неограниченом поверењу у своје партнере, који им се слободно препушта док лети, скаче, пада, прави салто, и чини то са сигурношћу која се, дабоме, темељи на увежбаности, али и на ономе што машине никада не могу да понуде, пише Милосављевић.

Читаo Александар Божовић.
Уредница емисије Тања Мијовић.



Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње