Читај ми!

Уметност интерпретације – Диригент Теодор Куренцис

Слушаћете како овај уметник и његов ансамбл Музика Етерна изводе дела Петра Чајковског и Игора Стравинског

Овај грчки диригент рођен је у Атини, 1972. године, али је каријеру започео као диригент опере Новосибирска, након успешно завршених студија на Државном конзерваторијуму Николај Римски-Корсаков у Санкт Петербургу, у класи Иље Мусина. У Новосибирску је потом основао оркестар Музика Етерна са којим се преселио у град Перм, у централној Русији, стичући репутацију ’бунтовника’ познатог по сасвим особеним тумачењима, радећи на оперским поставкама дела Моцарта, Прокофјева и Берга. Последњих година, у својим дискографским издањима посебан акценат је ставио на симфонијски и концертантни репертоар руских аутора, те су уследила веома успешна издања Посвећења пролећа Игора Стравинског или албум остварен заједно са виолинисткињом Патрицијом Копачинском, на којем је уз Свадбу Стравинског, забележен и Концерт за виолину Петра Чајковског.

На почетку вечерашње емисије слушаћете управо дело Чајковског и то његову Шесту сифмонију у ха молу опус 74, под називом Патетична. Куренцис као да поручује да је хтео да се у потпуности фокусира на ово узбудљиво и повремено узнемирујуће дело, зато што жели да саопшти нешто ново и важно. Интерпретација која је забележена на албуму, снимана је чак недељу дана у великој дворани берлинског Функхауса, што је изузетно дуго за издања овог типа, али непоходно због пажње и контроле коју је Куренцис желео да демонстрира. У питању је веома лична интерпретација, која ово дело сагледава без сентименталости, али са сентиментом, снажно, емотивно и узбудљиво. На снимку вас повремено изненади силовитост динамичких контраста или јасноћа појединих оркестарских група, попут дубоких гудача који су бројчано ’појачани’ те их чини четрнаест виолончела и девет контрабаса, или наступа сординираних лимених дувача у четвртом ставу. Као што су неки рецезенти овог издања приметили, Куренцисово искуство рада у опери било је драгоцено у томе како је диригент научио да развија и одржава мелодијску линију, као и да ’дише’ са солистима, што се на снимку и дословно чује у Анданте сегменту финала.

У емисији ћете чути и Посвећење пролећа Игора Стравинског. Куренцис је ово дело са великим успехом извео у Русији 2002. године, а дискографски га је објавио 2015. године. Део критичке јавности је убрзо донео суд да је у питању запис који је „предодређен да постане референца за све будуће снимке иконичког дела” руског аутора, и да су Куренцис и Музика Етерна композицији пружили „аутентично руски третман”. Он се огледа у повратку на фолклорне корене овог остварења, значајнијим истицањем мелодичности фраза, за разлику од најчешће апострофираних експлозивних ритмичких образаца, чиме се евоцира утицај културе степских племенских заједница. Истовремено, то је била и највећа замерка другог дела критике, која је истакла да извођењу недостаје „бруталне снаге катаклизматичног терора” која краси неке од најуспешнијих интерпретација Посвећења пролећа. Ипак, након пригушенијег и лиричнијег првог дела, последња четири одсека композиције – Слављење изабранице, Призивање предака, Ритуална игра предака и, посебно, Жртва, доносе потребну напетост и ’трење’ између пиано и фортисимо одсека, који делу пружају дезоријентишући, али уверљив завршетак.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић



Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи