Хроника Трећег програма

На почетку емисије прочитаћемо осврт Радомира Путника на књигу изабраних драма Драгана Томића, коју је прошле године објавило Удружење драмских писаца Србије из Београда; а потом ћемо објавити текст Срђана Вучинића „Пут у срце таме”, написан поводом стогодишњице рођења Ингмара Бергмана.

У књизи изабраних драма Драгана Томића о којој пише Радомир Путник сабрана су четири драмска текста: Раскршћа, Рукавице, Псећа кућица и Слава, уз предговор Бошка Сувајџића. Иначе, Драган Томић (1941-2015) је у нашу драмску књижевност ушао 1980. године добивши за драму Раскршћа награду „Бранислав Нушић". Исто признање је добио и 1990. за комад Псећа кућица, а објавио је и пет романа: Шкрипац, Чекајући мајку, Кратак прекид удовичког стажа, Вртложник и Увоштена мама. Написао је укупно десет драма које су са успехом извођене у нашој земљи, Русији и Француској. Теме његових позоришних комада преузете су из пресне, бруталне и узнемирујуће стварности, те би се могло рећи да Томићеве драме припадају неонатуралистичкој грани уметничког стваралаштва која се у књижевности препознаје као „стварносна проза" а у филму као „црни талас". Драмски јунаци Драгана Томића саздани су од чврстих ставова које тврдоглаво бране и када су свесни да нису у праву, од жестокох потеза, грубости и емоција; они су непрестано на самој ивици подношљивости и самоподношљивости, због чега су драмске ситуације заоштрене до крaјности. Али, осим тога, у Томићевим драмама увек постоји светлост на крају тунела, уверење да се човек може искупити, нада којом се надахњују драмски јунаци жељни топлине, разумевања и људскости.

* * *

У аутобиографским и поетичким текстовима, Ингмар Бергман je често говорио о властитој, готово физиолошкој потреби за стваралачким чином. Његова инфантилна потреба за општењем, за близином и реакцијом другог задобила је далеко озбиљније консеквенце него код већине примерака homo ludens-а и у младости и зрелом добу се преобразила и сублимисала у редитељски импулс за одгонетање тајне Човека. Тако се основна драмска ситуација, и филозофски проблем у исти мах, које пред нас постављају Бергманови филмови, сажето може одредити као обелодањивање човекове суштине у сусрету са граничним ситуацијама егзистенције: са смрћу, али и са болешћу, лудилом, кривицом, ратом... По речима Срђана Вучинића: „Након смрти Томаса Мана 1955. и прераног Камијевог одласка 1960, Европа се суочила са недостатком великог, епохално значајног романескног опуса. Ту празнину у модерном епском простору добрим делом ће надоместити филмски опус Ингмара Бергмана (као и опуси Тарковског, Буњуела и Фелинија, настали отприлике у исто време). Управо она слојевитост структуре, те комлексност значења и детаља спојена са једноставношћу и органском кохерентношћу целине, стилска и формална виртуозност која отвара филозофске апорије и егзистенцијалне поноре - а која је красила велике европске романе у 19. и првој половини 20. века - значајним делом проговара, оваплоћена у новом виду, у Бергмановим покретним сликама. Оне нас уверавају у моћ филма да нелитерарним, првенствено синематичким средствима искаже неисцрпни микрокосмос романа, па чак и неке квалитете које реч романописца не може досегнути: на пример, односе светла и сенки у Седмом печату; или однос боја у кадру, те њихову оркестрацију у приказу душевних стања јунакиња у Крицима и шапутањима; или тек експеримент стапања два женска лица у једно и његове конскевенце у значењу Персоне".

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње