Хроника Трећег програма

На почетку емисије можете слушати Дејана Петровића на филм Веса Андерсона „Острво паса”, следи осврт Радомира Путника на драму Златоја Мартинова „Кобно писмо”, а у завршном делу Хронике прочитаћемо текст Срђана Вучинића „Пола века касније: ’68. у српском и југословенском филму”.

Новим филмом даровитог и афирмисаног америчког редитеља Веса Андерсона отворен је 68. Берлинале, што је била необична и храбра одлука организатора, будући да је Острво паса анимирани филм. Међутим, ово остварење у наизглед инфантилној форми преиспитује озбиљна питања - радња филма се дешава у блиској будућности, а заплет филма везан је за појаву наводног „псећег грипа" која ће послужити као повод за рат против ове врсте животиња. Изгубљени и препуштени забораву, некадашњи дечји љубимци, уз помоћ луталице Шефа и дражесне Нутмег, испољавају антропоморфне особине својих власника, док на другој страни гледамо бескрупулозне политичаре на власти, идеалима обузете научнике и снажан иако донекле наиван отпор омладинских удружења, пише Дејан Петровић.

* * *

Прозни писац, критичар и преводилац Златоје Мартинов објавио је две збирке приповедака - Осмех Еме Мајер и Прељубничка библија, књигу есеја Херменеутика књижевне естетике, а у оквиру своје публицистичке делатности написао је студију У подножју демократских пропилеја. Његова нова драма Кобно писмо, објављена у издавачкој кући Орион арт у Београду, за централни догађај има има убиство на железничкој станици у Новом Саду које се догодило на Васкрс 1890. године, када је новинар Јаша Томић убио новинара Мишу Димитријевића. Златоје Мартинов у форми телевизијске драме приказује како маловарошко јавно мњење претвара љубавно писмо које је Милица Томић написала свом веренику у средство за уцену. Наиме, новинар листа Браник (гласила либералне странке) дошао је у посед „кобног писма" у којем је кћерка тадашњег водећег војвођанског политичара, наводно, поред порука интимне природе, веренику упутила и понуду да постане уредник листа Застава (гласила радикaлне партије), обавештава нас Радомир Путник.



Поводом педесетогодишњице студентских демонстрација у Југославији Срђан Вучинић се у тескту „Пола века касније: '68. у српском и југословенском филму" осврће на три „црноталасна" играна филма, настала неку годину касније која, уз нужну дозу персифлаже и стилизације у поступку, на упечатљив начин демонстрирају кулминацију „левог радикализма". То су Рани радови Желимира Жилника (из 1969), W. R. Мистерије орга(ни)зма Душана Макавејева (из 1971) и Пластични Исус Лазара Стојановића (који је снимљен 1971, а први пут приказан тек 1990. године). А да глобална, историјска 1968, па ни она кинематографска '68. унутар ње није била тек сновиђење и бајка, да је, упркос свему, оставила видан, можда и неизбрисив траг у нашем филму и култури - сведоче нам у 2000-им играна остварења Младена Ђорђевића Живот и смрт порно банде и Маје Милош Клип, дела која темељно и безрезервно преиспитују слободе и табуе данашњег, „транзиционог" друштва, као и недавно приказани дугометражни документарац Сенке Домановић Окупирани биоскоп о заузимању и покушају оживљавања бископа „Звезда" од стране младих стваралаца и невладиних активиста. Хоће ли овај, за сада пропали симболички чин отпора дивљој приватизацији и пљачкашком капитализму који су опустошили Србију ипак имати и неке далекосежније последице у будућности, остаје нам да видимо.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње