понедељак, 05. мар 2018, 22:15
Хроника Трећег програма
Можете слушати осврт Петра Јончића на филмове Мартина Мекдоне „Три билборда испред Ебинга у Мисурију” и Рубена Естлунда „Сквер”, приказане на 46. ФЕСТ-у, а потом осврт Дејана Петровића на филмове Жулијана Фаруа „У домену перфекције” и Сергеја Лознице „Дан победе” које је могла да види публика 68. Берлинала, одржаног у немачкој престоници од 15. до 25. фебруара.
Мање редитељски, а више сценаристички таленат Мартина Мекдоне у Три билборда испред Ебинга у Мисурију препознаје се кроз позивање на америчку традицију и естетику црне комедије одевене у пaланачки ноар. Међутим, како оцењује Петар Јончић, многи ликови су ипак остали на нивоу крокија, забавни и надреални у исто време, али недовољно искоришћени у заплету који је прилично тривијалан: мајка убијене ћерке није задовољна истрагом и покушава да скрене пажњу на тај догађај постављањем три билборда у којим локалну полицију оптужује за немар.
С друге стране, Сквер је један од ретких филмова у којем се аутор ухватио у коштац са модерном уметношћу и њеним лицемерним утицајем на свакодневни живот. Рубен Естлунд, који је као и његов колега Мартин Мекдона и редитељ и сценариста свог филма, отворио је питање пародирања шаблонских образаца високо толерантног шведског друштва: милостивости према напуштеним лицима, просјацима и особама ометеним у развоју.
* * *
Необично структурисан, чак експериментални документарац Жулијана Фаруа У домену перфекције посвећен је легендарном тенисеру Џону Мекинроу. Париски турнир „Ролан Гарос" овде је поприште на којем искусни француски ветеран - уз нарацију режисера и глумца Метјуа Емерика - анализира тајне Мекинроовог успеха и из своје богате приватне архиве мечева извлачи парадигматичне моменте у којима се камере спортских телевизијских станица најчешће искључују из својих преноса, пише Дејан Петровић.
Такође документарно остварење Сергеја Лознице Дан победе прати дoгађаје у берлинском парку „Трептовер" приликом прославе 9. маја, дана када је званично заврешен Други светски рат. У филму су приказани често патетични и комичини начини и средства слављења овог историјског догађаја, а аутор се, следећи свој минималистички стил, нипошто не меша у ставове својих протагониста, већ свима даје подједнаку могућност да се изразе.
Уредница емисије Тања Мијовић.
Коментари