Хроника Трећег програма

Mожете слушати осврте Дејана Петровића и Милана Завише на филмове приказане на 45. ФЕСТ-у.

За вечерашњу емисију Дејан Петровић пише о два награђена филма – Не гледај ми у пијат Хане Јушић и (М)ученик Кирила Серебреникова.

Дебитантско дугометражно дело младе хрватске редитељке Хане Јушић понире у прозаичан живот далматинске провинције, кроз свакодневицу породице Петковић која се састоји од оца, мајке, старијег брата и сестре Маријане, из чије визуре је филм и исприповедан. Затечена у стању одсуства сваке индивидуалности, слободе, имагинације и креативности, Маријана следом догађаја благо искаче из добро уходане и безнадежне колотечине; те ће она у готово нагонској реакцији бекства, које је изведено необично слично јунакињама скорашњег турског филма Мустанг, покушати да се, ваљда заувек, докопа престонице за којом жуди и коју никад раније није видела.

Нови филм вишезначног и амбивалентног наслова (М)ученик приказан је у главном такмичарском програму 45. Феста и на њему је освојио неколико значајних награда. Пратимо протагонисту Вењамина, чија је нагла промена у понашању, несхватљива за околину, проузрокована марљивим читањем Библије. Његов дрзак став шокираће блазиране професоре и школске колеге, поготово када инсистира на дословном значењу онога на шта се готово сви декларативно позивају. (М)ученик је разорна демонстрација умешне и артикулисане социјалне критике, додатно оснажене врхунским занатским умећем редитеља, руска до саме своје сржи, и у својој позитивној и у негативној компоненти.

* * *

Милан Завиша се у свом тексту осврће на два анимирана филма Мој живот као тиквица Клода Бараса и Црвена корњача Михаела Дубока де Вита, који су приказани у прогараму „Плазма ФЕСТ-ић”, само номинално намењеном најмлађој публици.

Драма о одрастању Мој живот као тиквица, заснована на истоименом роману Жила Приза, дата је на врло озбиљан и одмерен начин. Режисер Клод Барас нашао је праву меру да захтевну причу претвори у врло пријемчив филм, а оно о чему се говори врло је директно приказано: затичемо Икара, деветогодишњег дечака, како се бори са самохраном мајком склоном пићу, а одмах затим стичемо увид у њену смрт којој је он нехотице допринео. Дом у који протагониста одлази представљен је кроз приче тамошње деце, и то са једне стране, крајње озбиљно и реално, а са друге, искарикирано и дечје наивно.

Француско-белгијско-јапански филм Црвена корњача изразито је метафорична и емотивна прича о човеку, жени, корњачи, детету, робинзоновским надањима и стрепњама, животним циклусима и неминовности краја, и све то без иједне изговорене речи, без иједног гласовног слова, само кроз чисту, медитативну слику, кроз боје страхова и надања, кроз преламајуће зраке анимираног сунца, тако далеког, а на платну пластично и више него оживљеног.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње