понедељак, 27. мар 2017, 20:20
Хроника Трећег програма
Прочитаћемо осврт Дејана Петровића на филмове Радета Шербеџије „Ослобођење Скопља” и Кристијана Дугаја „Торба пуна сећања”, приказане на недавно завршеном 45. ФЕСТ-у, као и текст Ане Тасић „Гласови са Маргине”, написан поводом Фестивала новог британског филма.
Са 45. ФЕСТ-а који је одржан од 24. фебруара до 5. марта у Београду, Новом Саду, Крагујевцу и Сопоту, Дејан Петровића издваја филм Радета Шербеџије Ослобођење Скопља, који као коредитељ потписује и његов син Данило Шербеџија, као и дело француског аутора Кристијана Дугаја Торба пуна сећања, приказано у програму „Плазма Фестић”.
Филм Ослобођење Скопља снимљен је на основу истоимене, некада веома успешне позоришне представе Љубише Ристића. Радња се дешава у окупираном Скопљу између 1943. и ’45. године, а токови догађаја су испричани из визуре осмогодишњег дечака, чије безбрижно детињство бива прекинуто са уласком Бугара и Немаца у његов родни град.
Филм Торба пуна сећања такође доноси причу о Другом светском рату исприповедану из дечје перспективе. У овом остварењу пратимо судбине двојице јеврејских дечака који покушавају и успевају да сачувају животе у окупираној Француској. Попут неких других савремених европских аутора, Бенињија на пример, Дугај кроз наглашено оптимистичан дух приказује нимало наивно путешествије два детета, суочена са монструозном расном политиком.
* * *
У Дворани културног центра Београда од 16. до 19. фебруара одржан је Фестивал новог британског филма, под насловом „PlayUK“. Приказано је десет жанровски различитих филмова, од интригантних политичких документараца Признање и Боби Сендс: 66 дана, преко музичких биографских драма и докуменатараца London Town и Човек из Мовакса, те апсурдне акционе комедије Унакрсна ватра, до деликатних породично-психолошких драма по којима је британска филмографија нарочито постала цењена – Уна, Вештине одрастања и Најбоље од њих. Но, пре свега, фестивал је свечано отворио наставак култног филма из деведесетих година Тrainspotting Денија Бојла, са две распродане пројекције.
У тексту „Гласови са маргине” Ана Тасић се посебно осврће на Тrainspotting 2, али и на донекле сродно остварење Дерека Бортеа London Town: „док су улице Единбурга важан састојак Тrainspotting 2 у ароматичном бојењу атмосфере, улице Лондона битно зачињавају околности радње филма London Town. Оно што је заједничко за ове две продукције јесте то што обе доносе гласове са друштвених маргина, протест против естаблишмента. У филму London Town бунт против владајуће политике изражава се кроз панк музику, као и кроз алтернативне животне изборе. Радња се дешава 1979. године, у време почетака владавине Маргарет Тачер, велике незапослености и успона панк покрета”.
Коментари