понедељак, 20. мар 2017, 20:15
Хроника Трећег програма
Можете слушати осврт Петра Јончића на филмове Тома Форда „Ноћне звери” и Џима Џармуша „Патерсон”, приказане на 45. ФЕСТ-у, као и осврт Дејана Петровића на филмове Јулиуса Шевчика „Масарик: истакнути пацијент” и Фернанда де Араноје „Политика: мануелне инструкције”, који су приказани на 67. Берлиналу.
Оно што повезује филмове Тома Форда Ноћне звери и Џима Џармуша Патерсон јесте заједничка тема настанка уметничкког дела и односа уметника и реципијента.
Успешно спајајући два жанра – мелодраму и трилер – Форд се у свом остварењу бави пореклом идеје романа и односом стварности и фикције. Главна јунакиња је успешна визуелна уметница која од бившег супруга добија рукопис његовог новог романа – са једне стране је садржај књиге о покушајима мужа да казни убице жене и ћерке, а са друге питање порекла те приче, њене аутентичности, оригиналности и непосредности коју разуме само протагонисткиња.
Џармуш у Патерсону ствара један велики филмски омнибус, самоомаж, рециклажу и компилацију онога што уочавају само малобројни који га добро познају. У филму се препознаје минимализам у глуми, као у његовим ранијим делима Константно глуварење и Чудније од раја, али и односи међу ликовима који нас, попут Мистериозног воза или Ноћи на Земљи, подсећају на то да су сви људи на планети блиски и поред језичке баријере. Уз поетику цитата, Џармуш одаје почаст свим великим песницима и уметницима који су били родом из Патерсона, а оставили су траг у уметности и поп култури, коментарише Петар Јончић.
* * *
Политичке теме повезују два остварења приказана на 67. Берлиналу – Масарик: истакнути пацијент Јулиуса Шевчика и Политика: мануелне инструкције Фернанда де Араноје.
Протагониста Шевчиковог филма је чехословачки дипломата Јан Масарик кога кризни моменти пред почетак Другог светског рата затичу у веома тешком психо-физичком стању, а у које је запао махом због распусног живота. У питању је стандардизовано дело-епохе, попут глобално веома популарног Краљевог говора, чијем ће топлом пријему код широке публике вероватно допринети и значајна улоге Еве Херцигове, док ће драматичан историјски садржај бити достојно представљен – професионално и коректно, оцењује Дејан Петровић.
У документарном остварењу Политика: мануелне инструкције Фернадо де Араноја прати настанак и развој шпанске политичке партије „Продемос”, која је основана 2011. као покрет „15. мај”, да би четири године касније променила име и ушла у парламент, и то као трећа странка у земљи. Филм пружа инсајдерски увид у расправе, предлоге, идеје и дилеме ове левичарске странке која оправдано износи своје позивање на заборављене вредности, солидарност, праведнију расподелу и тако даље.
Уредница емисије Тања Мијовић.
Коментари