Хроника Трећег програма

Прочитаћемо осврт Ксеније Стевановић на оперу Хенрија Персла „Вилинска краљица”, изведену у Театру ан дер Вин у Бечу; као и осврт Дејана Петровића на филмове Фолкера Шлендорфа „Повратак у Монтаук” и Ференца Торока „1945”, приказане на 67. Берлиналу.

Опера Хенрија Персла Вилинска краљица (из 1692), представљена је публици бечког Театра ан дер Вин у јануару ове године. Ово дело припада хибридном жанру опере и музике за позориште, а састоји се од пет маски којима се на метафоричан начин коментаришу збивања из Шекспировог комада Сан летње ноћи. Будући да су многе карактеристике Вилинске краљице тешко разумљиве у савременом контексту, француска оперска редитељка Маријам Клеман одлучила се да радњу и наративни ток у потпуности измени и премести их у садашњост. Како оцењује Ксенија Стевановић: „На врло необичан и испрва невидљив начин, Маријам Клеман је заједно са певачима и Кристофом Русеом, који је дириговао ансамблом Ле Тален Лирик, створила вредан и интелигентан омаж Вилинској краљици Хенрија Персла, суочивши нас са истим мотивима које срећемо и у оригиналном заплету – темама страсти, превара, старења и потребе да пронађемо свог пара. Ово је била врло успешна адаптација Перслове маске која је својом модернизацијом успела оно што је у савременим оперским продукцијама најтеже: да не умањи и не потисне примат музике над сценским дешавањем, већ да је истакне и прикаже у новом и свежем светлу”. 

* * *

Међународни филмски фестивал Берлинале одржан је 67. пут од 9. до 19. фебруара, а Дејан Петровић за вечерашњу емисију пише о филмовима Повратак у Монтаук истакнутог ветерана немачке кинематографије, Фолкера Шлендорфа, и о 1945 мађарског аутора Ференца Торока.

Филм Повратак у Монтаук представља адаптацију дела преминулог писца Макса Фишера, а радња прати истакнутог књижевника који током промоције свог романа настоји да поново сретне своју никад прежаљену љубав. У томе ће и успети, међутим, покушај оживљавања романсе ће очекивано и неславно пропасти, дневна рутина двоје протагониста ће се вратити у свој уходани ток, а радознали посматрач ће остати ускраћен за одговор шта је било то што је нагнало времешног писца да у њену част испише префињене литерарне пасаже, осим могуће Шлендорфове лоше експлициране намере да докаже како се не може повратити оно што је већ једном неповратно и заувек прошло.

Знатно бољи утисак оставља ново стварење Ференца Торока 1945, које деликатно преиспитује болна места националне историје, посматрајући је у новом кључу. Радња се дешава у посебно осетљивом тренутку када старо одлази, а ново још није стигло – ради се, наиме, о августу 1945. године и неименованом селу у дубокој мађарској провинцији. Паралелно се одвијају два наизглед ничим повезана и условљена збивања – свадба двоје младих и повратак двојице Јевреја из заробљеништва – која ће напослетку одвести до фуриозног и трагичног, а надасве нежељеног катарзичног погледа у себе.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње