Хроника Трећег програма

Можете слушати осврте Радомира Путника на драму Србијанке Станковић „Ана је чекала” и Марјана Чакаревића на роман Роберта Шиндела „Ледени”.

Драма Србијанке Станковић Ана је чекала, чији је поднаслов „Љубавна конфузија у два чина”, недавно је објављена у издању Народне библиотеке „Илија М. Петровић” у Пожаревцу. Како нас обавештава Радомир Путник, ова ауторка млађе генерације у свом писању подједнако баштини стил домаћих и страних књижевних класика (што се уочава у осећају за лепу реч, континуитет радње и изградњу карактера), али и манир порука и коментара какви се сусрећу у електронским медијима (одакле потичу кратке, елиптичне реченице и иронија као важан одбрамбени механизам литерарних ликова). Ана је чекала је заправо мелодрама из савременог живота у којој је Србијанка Станковић приказала слом љубавне везе узрокован политичким приликама, потом распад брака склопљеног без љубави, и најзад, обнову љубави која је прошла кроз силна искушења. Списатељица је умешно користила образац „драме у драми, сместивши љубавну повест у роман који ће потом бити драматизован да би на сцени наступиле личности из драматизованог романа. Ово драматуршко решење омогућило је Србијанки Станковић да без обиља патетике, а уз непрекидно иронично сенчење, напише мелодраму која афирмише искреност као први услов љубави.

* * *

Прошле године издавачка кућа Нојзац из Новог Сада објавила је роман савременог аустријског писца Роберта Шиндела Ледени (изворно штампан 2013. године), који је с немачког превео Реља Дражић. Како коментарише Марјан Чакаревић, реч је о специфичној врсти полифоног романа, чији се многобројни и разнолики гласови концентришу око два идеолошка пола – од којих би се први могао одредити као народњачки, а други као лево-либерални. Стога се главним јунаком Шинделовог романа може сматрати само аустријско друштво у другој половини осамдесетих година двадесетог века и његова комплексна унутрашња динамика у контексту тада побуђених расправа о нацистичкој прошлости. Пратећи судбину појединих ликова – председничких кандидата, уметника, ловаца на нацисте – писац дискретно мења свој приповедни фокус у складу са тим која наративна линија или који догађај представља срце друштвено-политичког тренутка. Из овог сплета судбина издваја се прича о разговорима и покушају међусобног разумевања преживелог логораша и ловца на нацисте са убицом деце из Аушвица, која на симболичком плану јесте сржна тема романа Ледени.

 

Уредница емисије Тања Мијовић.
Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом