Хроника Трећег програма

Емитоваћемо осврт Марјана Чакаревића на роман Едена фон Хорвата „Омладина без бога”, као и осврт Радомира Путника на књигу Дејана Пенчића Пољанског „50 година Јоакима”.

Издавачка кућа Нојзац из Новог Сада објавила је ове године роман Едена фон Хорвата Омладина без бога, у преводу с немачког Реље Дражића. Иначе, то је прво издање на српском језику, а роман је изворно објављен у Немачкој 1937. године, где је врло брзо и забрањен. Радња се дешава 1936. године у једној државној гимназији у којој се ученици васпитавају у фашистичком духу, а приповедач је професор кога деца зову Црнац. Будући да је финансијски и животно условљен, протагониста, као и други чланови професорског колектива, пристаје на правила и стандарде које намеће отупела и саможива заједица све до тренутка када се догоди убиство једног дечака, када започиње његов морални преображај. Како коментарише Марјан Чакаревић: „Иако се на први поглед може учинити да је Хорватов роман једноставан, да изостају сложенија психолошка нијансирања, тај поступак је у основи сасвим оправдан, пошто су описани тоталитарни принципи банално једноставни. Чињеница да је Томас Ман у једном писму рекао да Омладину без бога сматра најбољом књигом последњих година, а Хесе овај роман оцењује као величанствен, могла би, упркос подразумеваном диктату тадашњег политичког тренутка, бити препорука и данашњим читаоцима”.

* * *

Недавно је у издању Заједнице професионалних позоришта Србије, са седиштем у Крушевцу, објављена књига Дејана Пенчића Пољанског 50 година Јоакима. У књизи су представљени подаци везани за Позоришни фестивал „Јоаким Вујић”, односно за Сусрете професионалних позоришта Србије „Јоаким Вујић”, за пола века постојања ове театарске смотре. Како нас обавештава Радомир Путник: „Вероватно најприљежнији пратилац фестивала „Јоаким Вукић“ био је приређивач ове књиге, позоришни критичар Дејан Пенчић Пољански, који је на чак 22 фестивала био водитељ округлог стола критике, а три пута члан стручног жирија. У театролошкој јавности позната је и чињеница да Дејан Пенчић Пољански поседује најпрецизнију театрографију српских позоришта, па је отуда сасвим природно овоме позоришном прегаоцу поверена припрема публикације која је, у ствари, лична карта сусрета професионалних позоришта Србије. Подаци које је Дејан Пенчић Пољански систематизовао и методолошки прецизно приказао, пружају дубински увид у све сегменте фестивала. На пример, када је реч о представама, аутор је утврдио да је у такмичарској селекцији за 50 година изведено 436 представа, а изван конкуренције још 146. Са највише представа наступило је Народно позориште из Ужица које је приказало 51 поставку и освојило 146 награда, а на другом месту налази се Народно позориште из Ниша са 47 учешћа али са 187 награда. Фестивали су одржавани у Крагујевцу, Шапцу, Пироту, Зајечару, Нишу, Ужицу, Лесковцу, Крушевцу, Приштини и Лазаревцу.

 

Уредница емисије Тања Мијовић.
Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом