Хроника Трећег програма

Емитоваћемо осврт Марјана Чакаревића на роман Едена фон Хорвата „Омладина без бога”, као и осврт Радомира Путника на књигу Дејана Пенчића Пољанског „50 година Јоакима”.

Издавачка кућа Нојзац из Новог Сада објавила је ове године роман Едена фон Хорвата Омладина без бога, у преводу с немачког Реље Дражића. Иначе, то је прво издање на српском језику, а роман је изворно објављен у Немачкој 1937. године, где је врло брзо и забрањен. Радња се дешава 1936. године у једној државној гимназији у којој се ученици васпитавају у фашистичком духу, а приповедач је професор кога деца зову Црнац. Будући да је финансијски и животно условљен, протагониста, као и други чланови професорског колектива, пристаје на правила и стандарде које намеће отупела и саможива заједица све до тренутка када се догоди убиство једног дечака, када започиње његов морални преображај. Како коментарише Марјан Чакаревић: „Иако се на први поглед може учинити да је Хорватов роман једноставан, да изостају сложенија психолошка нијансирања, тај поступак је у основи сасвим оправдан, пошто су описани тоталитарни принципи банално једноставни. Чињеница да је Томас Ман у једном писму рекао да Омладину без бога сматра најбољом књигом последњих година, а Хесе овај роман оцењује као величанствен, могла би, упркос подразумеваном диктату тадашњег политичког тренутка, бити препорука и данашњим читаоцима”.

* * *

Недавно је у издању Заједнице професионалних позоришта Србије, са седиштем у Крушевцу, објављена књига Дејана Пенчића Пољанског 50 година Јоакима. У књизи су представљени подаци везани за Позоришни фестивал „Јоаким Вујић”, односно за Сусрете професионалних позоришта Србије „Јоаким Вујић”, за пола века постојања ове театарске смотре. Како нас обавештава Радомир Путник: „Вероватно најприљежнији пратилац фестивала „Јоаким Вукић“ био је приређивач ове књиге, позоришни критичар Дејан Пенчић Пољански, који је на чак 22 фестивала био водитељ округлог стола критике, а три пута члан стручног жирија. У театролошкој јавности позната је и чињеница да Дејан Пенчић Пољански поседује најпрецизнију театрографију српских позоришта, па је отуда сасвим природно овоме позоришном прегаоцу поверена припрема публикације која је, у ствари, лична карта сусрета професионалних позоришта Србије. Подаци које је Дејан Пенчић Пољански систематизовао и методолошки прецизно приказао, пружају дубински увид у све сегменте фестивала. На пример, када је реч о представама, аутор је утврдио да је у такмичарској селекцији за 50 година изведено 436 представа, а изван конкуренције још 146. Са највише представа наступило је Народно позориште из Ужица које је приказало 51 поставку и освојило 146 награда, а на другом месту налази се Народно позориште из Ниша са 47 учешћа али са 187 награда. Фестивали су одржавани у Крагујевцу, Шапцу, Пироту, Зајечару, Нишу, Ужицу, Лесковцу, Крушевцу, Приштини и Лазаревцу.

 

Уредница емисије Тања Мијовић.
Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње