Хроника Трећег програма

О филмовима приказаним на 22. Фестивалу ауторског филма, који је одржан од 25. новембра до 3. децембра у више београдских биоскопских дворана, пишу Дејан Петровић и Ана Тасић.

Дејан Петровић даје осврт на филмове Кена Лоуча Ја, Данијел Блејк и Клебера Фиља Акваријус, који као своју главну тему имају побуну појединца против система. Лоучово остварење, добитник „Златне палме” Канског фестивала, прати судбину Данијела Блејка – припадника енглеске радничке класе који покушава да се избори са бројним и често бесмисленим бирократским захтевима. „У аутентичном „погледу одоздо” аутор настоји да прикаже хтења, настојања, воље и судбине свих оних свакодневних и углавном невидљивих, а никоме заиста потребних, данас често и „сувишних“ људи. Уз обилато коришћење типично радничког британског провинцијског окружења, топографије, понашања и језика, Лоуч се са својим јунацима, и када нису савршени, и када нису у праву, а можда и највише баш тада, солидарише, живи, воли и пати”, пише Петровић. 

И бразилско остварење Акваријус Клебера Фиља тиче се побуне против насилног система; у овом филму протагонисткиња Клара, удовица и музичка критичарка пред пензијом, изложена је притисцима амбициозне грађевинске компаније да прода стан у којем деценијама живи и пресели се у други део града.

 

* * *

Ана Тасић се такође осврће на филм Кена Лоуча Ја, Данијл Блејк истичући као посебну занимљивост да се у Ексетеру у Енглеској појавио графит „Ја, Данијел Блејк“ на згради тамошњег центра за запошљавање, како су известиле локалне новине Еxeter Express and Echo; Данијел је тако постао шири друштвени симбол побуне, а дејство јунака из филма се прелило у стварни живот.

Други филм о којем пише Ана Тасић је остварење браће Дарден Непозната девојка, а заплет почиње тиме што главна јунакиња не одговара на звоно на вратима у касни сат, те тиме пропушта да помогне девојци која ће те ноћи бити убијена. „Стил социјалног реализма и бављење животима радничке класе карактеристике су и филма браће Дарден и Кена Лоуча, али је разлика међу њима у стилу представљања. Портрети браће Дарден су тмурнији, психолошки мрачнији, док је Лоучов приступ нешто ведрији, зачињен препознатљивим британским хумором. У оба случаја је исцртана суморна слика савременог друштва, спорост закона и суровост окружења које појединце гура у различите болести. Но, у оба случаја такође постоји баланс у облику задивљујуће снаге других појединаца да се одупру проблемима таквог система. Они су савремени Прометеји и Антигоне који се без компромиса боре за хуманије друштво”.

Уредница емисије Тања Мијовић.
Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње