Хроника Трећег програма

Можете слушати оврт Ане Тасић на представу „Бура”, у режији Дејана Пројковског, а потом и осврт Дејана Петровића на филм Рајка Грлића „Устав Републике Хрватске”.

Црногорско народно позориште у Подгорици отворило је сезону премијерним извођењем Шекспировог последњег комада, бајковите романсе Бура, како и приличи обележавању годишњице најутицајнијег и најпопуларнијег драмског писца. Редитељ представе је Дејан Пројковски из Македоније, који је за представу На дну (у продукцији Народног позоришта из Штипа) добио награде за најбољу режију и представу у целини на овогодишњем ФИАТ-у. Како коментарише Ана Тасић: „Редитељски рукопис Пројковског, који смо раније упознали у такође стилски врло импозантним представама На дну и Оковани Прометеј, овде је још маркантнији. Креативни тим из Македоније је обезбедио несвакидашње спектакуларно читање Шекспировог дела, поново испричане историје насилног освајања власти, али у једном магичнијем и митскијем руху. У вези са стилском специфичношћу Буре, акценат Пројковског на опчињавајућој стилистици игре је оправдан, утемељен у стилској поставци Шекспировог комада, наглашено метафорички испричане историје Проспера, последњег од Шекспирових владалаца, у двострукој улози изгнаника и новог узурпатора”. Сходно томе, вредно је поменуити и грандиозну сценографију Валентина Светозарева, лелујаву ваздушну акробатику Александра Илиева, костиме Марије Папучевске, готичку музику композитора Горана Трајковског, као и убедљиво глумачко извођење Бранимира Поповића, Душана Ковачевића, Андрее Мугоше и Момчила Оташевића, те гротескно-комичене тонове које су представи дали Никола Перишић и Дејан Иванић.

* * *

Нови филм Рајка Грлића, ветерана југословенске и хрватске кинематографије и једног од најузорнијих представника фамозне Прашке школе, аутора бројних остварења која су оставила дубоког трага у неколико држава, под суптилно ироничним насловом Устав Републике Хрватске премијерно је приказан у београдском Тржном центру „Ушће” 16. октобра, а дан касније и у новосадском биоскопу „Арена Синеплекс”.
По речима Дејана Петровића: „Шест година након последњег пројекта Нека остане међу нама, већ уходани и добро увежбани сценаристички тандем Грлић – Анте Томић испоручује нам горко-слатку сторију о фрапантном нескладу Слова и Духа, теорије и праксе, кроз минуциозно сецирање четири главна лика, иначе суседа у згради која се налази у централном загребачком подручју. Вечита и никада довршена прича о бескрајној мржњи по свему најсличнијих јужнословенских народа овде пружа нови поглед у односу на утврђене улоге џелата и жртве кроз стереотипни однос субјект/објект… Суочавање, интроспекција, катарза. Небојша Глоговац успешно износи изузетно захтевну и за њега потпуно нову улогу, док су Ксенија Маринковић и Дејан Аћимовић стандардни у главним-споредним ролама. Из сваког кадра видљив је препознатљив Грлићев ауторски рукопис, особени дух његове генерације, увид у живот велеградских, по правилу, декласираних интелектуалаца; неизбежни су грамофони, класична музика и породична библиотека, кадрови ужурбаних централних аграмерских улица које прате панорамски призори хрватске престонице с висине”.

Уредница емисије Тања Мијовић

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом