Хроника Трећег програма

Можете слушати оврт Ане Тасић на представу „Бура”, у режији Дејана Пројковског, а потом и осврт Дејана Петровића на филм Рајка Грлића „Устав Републике Хрватске”.

Црногорско народно позориште у Подгорици отворило је сезону премијерним извођењем Шекспировог последњег комада, бајковите романсе Бура, како и приличи обележавању годишњице најутицајнијег и најпопуларнијег драмског писца. Редитељ представе је Дејан Пројковски из Македоније, који је за представу На дну (у продукцији Народног позоришта из Штипа) добио награде за најбољу режију и представу у целини на овогодишњем ФИАТ-у. Како коментарише Ана Тасић: „Редитељски рукопис Пројковског, који смо раније упознали у такође стилски врло импозантним представама На дну и Оковани Прометеј, овде је још маркантнији. Креативни тим из Македоније је обезбедио несвакидашње спектакуларно читање Шекспировог дела, поново испричане историје насилног освајања власти, али у једном магичнијем и митскијем руху. У вези са стилском специфичношћу Буре, акценат Пројковског на опчињавајућој стилистици игре је оправдан, утемељен у стилској поставци Шекспировог комада, наглашено метафорички испричане историје Проспера, последњег од Шекспирових владалаца, у двострукој улози изгнаника и новог узурпатора”. Сходно томе, вредно је поменуити и грандиозну сценографију Валентина Светозарева, лелујаву ваздушну акробатику Александра Илиева, костиме Марије Папучевске, готичку музику композитора Горана Трајковског, као и убедљиво глумачко извођење Бранимира Поповића, Душана Ковачевића, Андрее Мугоше и Момчила Оташевића, те гротескно-комичене тонове које су представи дали Никола Перишић и Дејан Иванић.

* * *

Нови филм Рајка Грлића, ветерана југословенске и хрватске кинематографије и једног од најузорнијих представника фамозне Прашке школе, аутора бројних остварења која су оставила дубоког трага у неколико држава, под суптилно ироничним насловом Устав Републике Хрватске премијерно је приказан у београдском Тржном центру „Ушће” 16. октобра, а дан касније и у новосадском биоскопу „Арена Синеплекс”.
По речима Дејана Петровића: „Шест година након последњег пројекта Нека остане међу нама, већ уходани и добро увежбани сценаристички тандем Грлић – Анте Томић испоручује нам горко-слатку сторију о фрапантном нескладу Слова и Духа, теорије и праксе, кроз минуциозно сецирање четири главна лика, иначе суседа у згради која се налази у централном загребачком подручју. Вечита и никада довршена прича о бескрајној мржњи по свему најсличнијих јужнословенских народа овде пружа нови поглед у односу на утврђене улоге џелата и жртве кроз стереотипни однос субјект/објект… Суочавање, интроспекција, катарза. Небојша Глоговац успешно износи изузетно захтевну и за њега потпуно нову улогу, док су Ксенија Маринковић и Дејан Аћимовић стандардни у главним-споредним ролама. Из сваког кадра видљив је препознатљив Грлићев ауторски рукопис, особени дух његове генерације, увид у живот велеградских, по правилу, декласираних интелектуалаца; неизбежни су грамофони, класична музика и породична библиотека, кадрови ужурбаних централних аграмерских улица које прате панорамски призори хрватске престонице с висине”.

Уредница емисије Тања Мијовић

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње