петак, 20. мар 2015, 21:55
Хроника Трећег програма
На почетку емисије можете слушати текст Маје Ристић „Уметничка пракса Хајнера Гебелса". У наставку Хронике емитоваћемо осврт Дејана Петровића на филмове Сузан Бир „Друга шанса” и Веронике Франц и Северина Фијале „Видим, видим”. Емисију завршавамо освртом Ивана Радосављевића на роман Ласла Блашковића „Разбрајалица”.
Хајнер Гебелс, композитор, педагог и социолог, један од најпризнатијих светских редитеља постдрамског театра и добитник две награде „Мира Траиловић" (на 39. Битефу за представу Ераритјаритјак и на 42. за Штифтерове ствари), гостовао је крајем фебруара у Битеф театру у Београду, где је одржао узбудљив и необичан мастер клас. Како нас обавештава Маја Ристић: „видно расположен, дружељубив, опуштеног држања и отворен за комуникацију са публиком, Гебелс је радозналој публици представио своје најзначајније радове. У њима се на теоријском плану препознају авангардне идеје редитеља Гордона Крега, који је шездесетих година двадесетог века изнео револуционарну тезу да је глумац пуки имитатор кога треба заменити: луткама, надмарионетама. На том трагу, Гебелс је своју „уметност различитости" први пут приказао у инсталацији „Црно - Бело" у којој је на сцену извео само музичаре".
* * *
Са недавно завршеног 43. ФЕСТ-а Дејан Петровић издваја филмове Сузан Бир Друга шанса и Веронике Франц и Северина Фијале Видим, видим. Филм једне од најзапаженијих данских редитељки снимљен је према сецнарију Андерса Томаса Јенсана са којим Сузан Бир већ дуго сарађује, а приказан је у Главном програму - ван конкуренције. Сасвим на трагу већ устаљене скандинавске драме, Бир овде наставља дубинску анализу и преиспитивање односа унутар савремене данске породице, што је последњих година постао готово манир већине тамошњих регионалних аутора. Друга шанса нас уводи у животе две по свему различите породице истих година, чији ће се путеви стицајем околности укрстити.
Коаутрски тандем из Аустрије, у саставу Вероника Франц и Северин Фијала, представио се остварењем Видим, видим. Радња филм је хотимице заснована на мотивима застрашујућих новинских прича о размерама садистичких психопатолошких поремећаја сакривених дубоко у подрумима приватних кућа.
* * *
Недавно су издавачка кућа Архипелаг из Београда и Завод за културу Војводине објавили роман Ласла Блашковића чији је наслов Разбрајалица а поднаслов „Октопод-прича". Како коментарише Иван Радосављевић: „налик правом октоподу, приповедање у овој књизи пушта пипке на разне стране, додирујући предмете свог интересовања из разних праваца, односно из различитих просторних, временских и персоналних перспектива; а предмети ауторовог инетресовања највећим делом припадају историји и садашњем тренутку једне породице, обухватајући и скуп бочно повезаних догађаја који фигуришу у појединим временским и сижејним секвенцама".
Уредница емисије Тања Мијовић.
Коментари