Хроника Трећег програма

На почетку емисије можете слушати текст Маје Ристић „Уметничка пракса Хајнера Гебелса". У наставку Хронике емитоваћемо осврт Дејана Петровића на филмове Сузан Бир „Друга шанса” и Веронике Франц и Северина Фијале „Видим, видим”. Емисију завршавамо освртом Ивана Радосављевића на роман Ласла Блашковића „Разбрајалица”.

Хајнер Гебелс, композитор, педагог и социолог, један од најпризнатијих светских редитеља постдрамског театра и добитник две награде „Мира Траиловић" (на 39. Битефу за представу Ераритјаритјак и на 42. за Штифтерове ствари), гостовао је крајем фебруара у Битеф театру у Београду, где је одржао узбудљив и необичан мастер клас. Како нас обавештава Маја Ристић: „видно расположен, дружељубив, опуштеног држања и отворен за комуникацију са публиком, Гебелс је радозналој публици представио своје најзначајније радове. У њима се на теоријском плану препознају авангардне идеје редитеља Гордона Крега, који је шездесетих година двадесетог века изнео револуционарну тезу да је глумац пуки имитатор кога треба заменити: луткама, надмарионетама. На том трагу, Гебелс је своју „уметност различитости" први пут приказао у инсталацији „Црно - Бело" у којој је на сцену извео само музичаре".

* * *

Са недавно завршеног 43. ФЕСТ-а Дејан Петровић издваја филмове Сузан Бир Друга шанса и Веронике Франц и Северина Фијале Видим, видим. Филм једне од најзапаженијих данских редитељки снимљен је према сецнарију Андерса Томаса Јенсана са којим Сузан Бир већ дуго сарађује, а приказан је у Главном програму - ван конкуренције. Сасвим на трагу већ устаљене скандинавске драме, Бир овде наставља дубинску анализу и преиспитивање односа унутар савремене данске породице, што је последњих година постао готово манир већине тамошњих регионалних аутора. Друга шанса нас уводи у животе две по свему различите породице истих година, чији ће се путеви стицајем околности укрстити.

Коаутрски тандем из Аустрије, у саставу Вероника Франц и Северин Фијала, представио се остварењем Видим, видим. Радња филм је хотимице заснована на мотивима застрашујућих новинских прича о размерама садистичких психопатолошких поремећаја сакривених дубоко у подрумима приватних кућа.


* * *

Недавно су издавачка кућа Архипелаг из Београда и Завод за културу Војводине објавили роман Ласла Блашковића чији је наслов Разбрајалица а поднаслов „Октопод-прича". Како коментарише Иван Радосављевић: „налик правом октоподу, приповедање у овој књизи пушта пипке на разне стране, додирујући предмете свог интересовања из разних праваца, односно из различитих просторних, временских и персоналних перспектива; а предмети ауторовог инетресовања највећим делом припадају историји и садашњем тренутку једне породице, обухватајући и скуп бочно повезаних догађаја који фигуришу у појединим временским и сижејним секвенцама".

Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње