Читај ми!

Скулптуре и фотографија

Иван Грачнер, Јована Туцовић, Тејка Пездирц

Изложба „Области трансформације” отворена је синоћ у Кући легата и представља дела трију уметница: српске вајарке Јоване Туцовић, словеначке вајарке Тејке Пездирц и јапанске фотографкиње Акико Кога.

Како историчарка уметности Канако Јамасаки Вукелић наводи у тексту каталога, изложба „Области трансформације” истражује дијалог између три уметничка приступа који се баве људским телом, простором и трансформацијом материјала. Кроз људску фигуру која је алегоријског карактера, Јована Туцовић истражује однос према нашем унутрашњем бићу, сећању или миту. Материјал од ког су скулптуре направљене игра кључну улогу у преношењу емоције посматрачу, што најбоље можемо видети на примеру скулптуре „Ти и ја”. Херметични загрљај два детета одише снажном симболиком и динамичношћу, а хладни метал и топли тонови смоле стварају контраст и хармонију.

Тејка Пездирц у својим радовима користи мермер као основни материјал у обликовању скулптура које постају просторне инсталације. Набори и глатке површине камена у њеним радовима асоцирају на делове људског тела, евоцирајући осећај сензуалности и интиме, као и непрестане присутности наших унутрашњих органа који остају скривени од очију, али увек присутни у нашем физичком искуству. Интервенцијом у простору око скулптуре ауторка вешто оставља поље интерпретације отвореним.

Акико Кога, јапанска фотографкиња, кроз своје црно-беле фотографије забележила је тренутке у простору усмеравајући пажњу на одсутност људских фигура, али истовремено чувајући трагове прошлих времена. Њен рад „Прва глава: Поклон Милану Туцовићу” осликава промене у простору и архитектури, са посебним освртом на зграду Амбасаде Србије у Токију, која је срушена 2019. године, али чији се гласови и сећања још увек одражавају у њеним делима.

У Златном пресеку гошћa ће бити Јована Туцовић.

У другом делу емисије најавићемо самосталну изложбу вајара Ивана Грачнера „Конзервирано сунце”, која ће бити отворена сутра, 5. децембра у Музеју Зептер. Изложба ће бити пропраћена каталогом у којем се налази текст историчара уметности Саве Поповића. Он је у свом тексту истакао да виталистички дух Грачнерових скулптура не почива само у материји дрвета које поседује тај потенцијал по себи, већ је уграђен у сам обликовни поступак. „Посве апартно од оног како расте и развија се српска скулптура данас, стоји дело Ивана Грачнера које цепа простор и пара небо. Његови ᾽тотеми᾽ расту у осетљиво одмераваним и одмереним односима величина и прецизно фиксираним местима где се фрагменти ᾽љубе᾽ пружајући се увис. Кроз љуску његових махом апстрактних, геометријских композиција продире јасно осећање животне снаге… Уметник увек допушта материји да говори својим језиком било да се ради о дрвету, металу или комбинацији ова два за која се најчешће одлучује. Ауторова спонтаност у стварању има извесно одјек у доживљају дела. Без пуно речи она – скулптура Ивана Грачнера је у свом исказу речита и упечатљива”.

Иван Грачнер је гост Златног пресека.

Емисију води Тања Живковић.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње